لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

روسیه رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا را «عامل خارجی» اعلام کرد


مقر رادیو اروپای آزاد در شهر پراگ
مقر رادیو اروپای آزاد در شهر پراگ

وزارت دادگستری روسیه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، صدای آمریکا و چندین رسانه وابسته به این دو نهاد را در لیست رسانه هایی قرار داد که کشورهای خارجی را نمایندگی می کنند.

در بیانیه وزارت دادگستری روسیه گفته شده است که با استناد به قانون جدید درباره رسانه های عمومی، رادیو اروپای آزاد،‌ صدای آمریکا و زیر‌مجموعه های آنها به عنوان رسانه هایی که کشورهای خارجی را نمایندگی می کنند، شناخته شده اند.

روسیه رادیو اروپای آزاد و صدای آمریکا را «عامل خارجی» اعلام کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

در پی پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور در آمریکا و بالا گرفتن اتهام مداخله در انتخاب این کشور توسط روسیه، راشا تودی، شبکه تلویزیونی دولتی، مجبور شد ماه گذشته طبق قانون موسوم به «ثبت نام عوامل خارجی» نام خود را به عنوان عامل خارجی در آمریکا ثبت کند.

در پی این اتفاق، نمایندگان مجلس روسیه در ماه نوامبر قانونی را «در پاسخ» و به عنوان مقابله به مثل به تصویب رساندند که ده روز پیش با امضای ولادیمیر پوتین رسمیت یافت.

جان لنسینگ،مدیر شورای اطلاع رسانی دولت آمريکا (بی بی جی)، در بیانیه ای گفته است که رسانه های متعلق به دولت روسیه مانند «آر تی» یا «اسپوتنیک» در آمریکا می توانند برنامه هایشان را از طریق رادیو یا تلویزیون پخش کنند،در حالی که برای رسانه های آمریکا مانند صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/آزادی چنین امکانی در روسیه وجود ندارد.

وزارت دادگستری روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه کوتاه خود اجرای این قانون را رسماً اعلام کرد.

در واکنش به این بیانیه، تام کنت، مدیرکل رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از جزئیات و پیامدهای اجرای این قانون در عین حال تأکید کرد که کار این سازمان تنها «پوشش خبری حرفه‌ای از روسیه» است.

آقای کنت در ادامه گفت: «تعهد ما به پوشش خبری درست و همه‌جانبه به قوت خود باقی است.»

قانون «عامل خارجی» روسیه شامل حال رادیو اروپای آزاد، صدای آمریکا، شبکه تلویزیونی کارنت‌تایم، و چند سرویس و بخش در رادیو اروپای آزاد از جمله سرویس تاتار، سیبری، و فاکتوگراف می‌شود.

طبق این قانون تازه که امضای کرملین را بر خود دارد، «عوامل خارجی» باید در هر مطلبی که منتشر می‌کنند خود را به عنوان «عامل خارجی» معرفی کنند، باید نام خود را در اداره‌ای دولتی به ثبت برسانند و از منبع درآمد و اهداف خود منظماً گزارش بدهند.

در حالی که مقامات روسیه اجرای این قانون را «واکنش متقارن» به اقدام آمریکا توصیف کرده‌اند، مقامات ایالات متحده چنین نظر داده‌اند که کرملین از این قانون برای «ساکت کردن صداهای مخالف و قطع مبادله آزاد آرا و عقاید» بهره می‌گیرد.

در همین زمینه روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این وزارتخانه مجوز رسانه‌هایی را که «عامل خارجی» خوانده می‌شوند باطل نخواهد کرد و آنها خواهند توانست «بدون مانع» به کار خود ادامه دهند.

این در حالی است که دومای روسیه قرار است در هفته جاری قانونی را به تصویب برساند که از ورود خبرنگاران موسوم به «عامل خارجی» به مجلس عوام در مسکو جلوگیری خواهد کرد.

انتظار می‌رود که مجلس اعیان روسیه نیز در آینده نزدیک چنین قانونی را به اجرا بگذارد.

اتحادیه اروپا و دیدبان حقوق بشر قانون جدید روسیه را خلاف «حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها» خوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG