لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

وزیر خارجه روسیه: مسکو و تهران به زودی توافق جامع را نهایی می‌کنند


وزیر خارجه روسیه می‌گوید به لحاظ نمادین مهم است که مقدمات پیمان هر چه زودتر نهایی شود
وزیر خارجه روسیه می‌گوید به لحاظ نمادین مهم است که مقدمات پیمان هر چه زودتر نهایی شود

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو و تهران در حال نهایی کردن مقدمات امضای توافق جامع همکاری‌های استراتژیک هستند.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه ۱۲ شهریور در جمع دانشجویان دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو با تاکید بر این‌که هنوز «برخی جزئیات فنی باقی مانده» است، گفت: به لحاظ نمادین مهم است که مقدمات پیمان هر چه زودتر نهایی شود.

او همچنین این اقدام را در راستای همکاری با رئیس‌جمهور و دولت جدید ایران دانست و آن را «قدمی مهم و نمادین» توصیف کرد.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به «سرعت گسترش» روابط تهران- مسکو و پروژه‌های مشترک متعدد، به طور مشخص طرح کریدور شمال- جنوب را حائز اهمیت دانست؛ پروژه‌ای که به گفته آقای لاوروف، سن‌پترزبورگ را به شکل مستقیم به خلیج فارس، و از این راه به اقیانوس هند متصل خواهد کرد.

او با تاکید بر کاهش چشمگیر زمان و هزینه ترابری با استفاده از این کریدور، آن را یکی از «نویدبخش‌ترین مسیرهای ترانزیت» خواند.

مقام‌های ایران و روسیه در ماه‌های پایانی دولت ابراهیم رئیسی از شتاب‌ گرفتن روند تصویب پیش‌نویس پیمان جامع همکاری‌های استراتژیک دو کشور سخن به میان آوردند. از جمله اواسط خردادماه در پی اعلام خبر تعلیق موقت امضای توافق، و تکذیب آن از سوی سفیر ایران در مسکو، وزیر خارجه روسیه از امضای این توافقنامه پس از «برطرف کردن مشکلات اداری» از سوی تهران خبر داد.

اما با درگذشت ناگهانی ابراهیم رئیسی، این گفت‌وگوها متوقف شد. با وجود این، مقام‌های روسیه که برای شرکت در مراسم خاکسپاری آقای رئیسی به تهران سفر کرده بودند، در دیدار با همتایان ایرانی و علی خامنه‌ای، بر اهمیت این پیمان تاکید کردند.

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، محمد مخبر، کفیل وقت ریاست‌جمهوری ایران، در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع بین تهران و مسکو تاکید کرد و خواستار تصویب و اجرایی شدن آن شد.

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۱ یک توافقنامه راهبردی ۲۰ ساله امضا کردند. آن‌طور که خبرگزاری دولتی تاس روسیه اعلام کرده این توافقنامه در سال ۲۰۲۰ به‌طور خودکار برای پنج سال دیگر تمدید شده است.

همچنین دو طرف در سال ۲۰۲۰ توافق کردند روی یک پیمان جدید کار کنند که جایگزین سند قدیمی شود.

روسیه و ایران در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روابط خود را گسترش داده‌اند و جمهوری اسلامی پهپادهای انتحاری زیادی را در اختیار روسیه قرار داده است که همین موضوع موجب تشدید تحریم‌ها علیه تهران شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های اینترفکس، تاس، ایسنا و رادیو فردا/ک.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG