لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

لاوروف: کی‌یف و مسکو «نزدیک به توافق» درباره موضع بی‌طرفانه برای اوکراین


سرگی لاوروف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین
سرگی لاوروف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه، خبر داد که در ادامه مذاکره دو کشور روسیه و اوکراین، طرفین به توافق بر سر «موضع بی‌طرفی» برای اوکراین نزدیک شده‌اند.

اظهار نظر این مقام ارشد در حکومت کرملین ساعاتی پس از آن منتشر می‌شود که رئیس جمهور اوکراین با لحنی امیدوارانه گفت که رفتار و موضع هیئت مذاکره روسی «واقع‌گرایانه‌تر» به نظر می‌رسد.

وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به این که به مصالحه و سازش بین دو کشور امیدواری هست گفت: «موضع بی‌طرفانه به همراه تضمین‌های امنیتی اکنون روی میز مذاکره است. این موضوعی است که الان در مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد.»

او اضافه کرد: «به نظر من، طرفین نزدیک به توافق هستند.»

در ۲۱ روزی که از تهاجم روسیه به خاک اوکراین به دستور ولادیمیر پوتین می‌گذرد، نیروهای روسیه با بمباران گسترده به بسیاری از زیرساخت‌های شهری و ساختمان‌های مسکونی در چندین شهر اوکراین آسب فراوان زده‌اند.

در عین حال نیروهای روسیه با مقاومت شدید از طرف ارتش اوکراین مواجه شده و هنوز نتوانسته‌اند پا به درون کی‌یف، پایتخت بگذارند.

حال در پی چند دور مذاکره، به نظر می‌رسد که طرفین به توافقی اولیه نزدیک شده‌اند.

ساعتی پیشتر مشاور رئیس جمهوری اوکراین نیز از گفت‌وگوی هیئت‌های مذاکره درباره «تضمین‌های امنیتی برای حفاظت از اوکراین در برابر حملات آینده» خبر داده بود.

به گفته میخاییلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی که ریاست هیئت اوکراینی را بر عهده دارد، در حال حاضر موضوع رسیدن به «الگویی از تضمین‌‌های امنیتی الزام‌آور» برای حفاظت از اوکراین «روی میز مذاکره» است.

بنا بر توضیحی که آقای پودولیاک در توییتر داده است، هر گونه توافقی در این زمینه با حضور چند کشور منعقد خواهد شد که قرار است تضمین کنند خاک اوکراین در آینده مورد تجاوز قرار نگیرد.

خودداری کی‌یف از پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، یکی از مهم‌ترین شروط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای پایان درگیری بوده است. به نظر می‌رسد در مقابل این امر، اوکراین در پی تضمینی است که از حملات آینده از طرف روسیه در امان باشد.

منابع: رویترز، گاردین/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG