لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

وخامت حال یک جاسوس سابق روسیه به علت «قرار گرفتن در معرض ماده‌ای ناشناخته»


سرگی اسکریپال در سال ۲۰۰۶، در دادگاهی در مسکو
سرگی اسکریپال در سال ۲۰۰۶، در دادگاهی در مسکو

کاخ کرملین روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه برای همکاری در پرونده بیماری مشکوک جاسوس سابق این کشور در بریتانیا ابراز آمادگی کرد.

در گزارش‌ها علت بیماری مشکوک و فعلا ناشناخته سرگئی اسکریپال، سرهنگ سابق در سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه، «قرار گرفتن در معرض ماده‌ای ناشناخته» عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اسکریپال همچنان در بیمارستانی در جنوب انگلیس در وضعیتی وخیم بستری است.

این جاسوس سابق آمریکا پس از آن به دلیل این بیماری‌ که هنوز از ماهیتش خبری در دست نیست به بیمارستان منتقل شد که یک عابر وضع او و زن جوان همراهش در یک مرکز خرید را مشکوک یافت و با پلیس تماس گرفت.

در گزارش‌ها آمده است که این عابر آقای اسکریپال و زن جوان همراهش را «به حالت نیمه‌بیهوش» روی یک نیمکت یافته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگاران این اتفاق را «تراژیک» توصیف کرده و برای همکاری با دولت بریتانیا در این زمینه ابراز آمادگی کرد.

آقای پسکوف، به گزارش رویترز، ضمن آن که از دلایل و جزئیات این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرد گفت که هنوز دولت بریتانیا با روسیه در این باره تماسی نگرفته، اما «مسکو همیشه آماده همکاری است».

سخنگوی ولادیمیر پوتین همچنین در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درباره این که مسکو این جاسوس سابق را «مسموم کرده» است جوابی طعنه‌آمیز داد.

اوایل تابستان سال ۱۳۸۹ شهر وین، پایتخت اتریش، محل معاوضه ۱۴ جاسوس از دو کشور ایالات متحده و روسیه بود: آمریکا ده جاسوس را به مسکو تحویل داد و در مقابل چهار جاسوس خود را گرفت.

سرگی اسکریپال، ۶۶ ساله، یکی از این چهار نفر بود که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین از سال ۲۰۱۱ در بریتانیا خانه‌ای خریده و در همان جا زندگی می‌کرد.

بیماری مشکوک آقای اسکریپال پیش از هر چیز دست‌کم اهالی رسانه را به یاد پرونده آلکساندر لیتویننکو انداخته است که طبق گزارش رسمی دولت بریتانیا با حکم حکومت روسیه مسموم شد.

آلکساندر لیتویننکو، مامور سازمان امنیت فدرال روسیه، در سال ۲۰۰۰، پس از پیوستن به صف منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به بریتانیا پناهنده شد.

او شش سال بعد در هتلی در لندن بر اثر مسمومیت ناشی از ماده رادیواکتیو پلوتونیوم درگذشت.

این مامور امنیتی سابق، ساعاتی پیش از آن که علائم یک بیماری وخیم در او ظاهر شود با دو مرد روس در این هتل در مرکز لندن ملاقات کرده و چای نوشیده بود.

کرملین در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ از گزارش نهایی کمیسیون بریتانیایی تحقیق درباره مرگ لیتویننکو انتقاد کرده و آن را «فاقد اعتبار» دانست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ /ک.ر
XS
SM
MD
LG