لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

هشدار پوتین به غرب: روسیه می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند


همزمان با اعلام سفر رئیس‌جمهور اوکراین به واشینگتن در جهت مجاب کردن همتای امریکایی خود برای صدور مجوز استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی در عمق خاک روسیه، ولادیمیر پوتین به غرب هشدار داد که مسکو می‌تواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه چهارم مهر ماه گفت که اگر روسیه با موشک‌های معمولی مورد اصابت قرار گیرد، ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

آقای پوتین تصریح کرد که مسکو هرگونه حمله به خاک خود را که با پشتیبانی یک قدرت هسته‌ای انجام می‌شود، حمله مشترک تلقی می‌کند.

این هشدار به معنای تغییر در دکترین رسمی هسته‌ای روسیه محسوب می‌شود در حالی که مذاکرات در ایالات متحده و بریتانیا در مورد دادن یا ندادن مجوز به اوکراین برای شلیک موشک‌های متعارف غربی به روسیه ادامه دارد.

زلنسکی از واشینگتن خواسته است که «خط قرمز» روسیه را نادیده بگیرد و برخی از کشورهای غربی نیز از ایالات متحده خواسته‌اند که این کار را انجام دهد. اما روسیه که حدود یک پنجم خاک اوکراین را در اختیار دارد ، نسبت به وقوع جنگ جهانی هشدار داده است.

ایالات متحده تاکنون برای اجتناب از تشدید تنش‌ها با اعطای چنین مجوزی موافق نبوده، اما در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تغییر این سیاست مطرح شده بود.

با این حال جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، این گمانه‌زنی‌ها را رد کرد و اندکی پیش از دیدار رهبران آمریکا و بریتانیا گفت واشینگتن برنامه‌ای برای تغییر این سیاست ندارد.

پوتین در نشست شورای امنیت روسیه، با بیان این که تهدیدات و خطرات جدیدی برای روسیه ایجاد شده‌ است گفت که مسکو در صورت دریافت اطلاعات موثق درباره استفاده اوکراین از هواپیماهای استراتژیک یا تاکتیکی، موشک‌های کروز و پهپادهای مافوق صوت غربی، استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بررسی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین که تصمیم گیرنده اصلی در مورد زرادخانه عظیم هسته‌ای روسیه است در ادامه افزود که می‌خواهد با این تصمیم بر یک «تغییر کلیدی» تاکید کند.

پیشتر نیز ولادیمیر پوتین تهدید کرده بود که در صورت موافقت ایالات متحده برای استقرار موشک در آلمان یا نقاط دیگر اروپا، تولید سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد را از سر خواهد گرفت.

آقای پوتین در ادامه افزود: «روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورتی که این کشور یا متحدش بلاروس مورد تجاوز قرار بگیرد، از سلاح‌های هسته‌ای نیز استفاده کند.»

دکترین هسته‌ای منتشر شده فعلی روسیه که در فرمان ۲۰۲۰ پوتین آمده تصریح می‌کند که روسیه ممکن است در صورت حمله هسته‌ای توسط دشمن یا حمله متعارفی که موجودیت کشور را تهدید می‌کند، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

بیل برنز مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا پیشتر در سال ۲۰۲۲ به پوتین درباره استفاده احتمالی مسکو از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی و عواقب آن هشدار داده بود.

روسیه بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان است و با ایالات متحده ۸۸ درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را کنترل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG