لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

لاوروف با بن سلمان دیدار کرد؛ گفت‌وگو درباره تحولات منطقه و انرژی


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که به ریاض سفر کرده است، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و همچنین با مقام‌های شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار سرگئی لاوروف و محمد بن سلمان روز دوشنبه ۱۹ شهریور انجام شد و بنابر بیانیه وزارت خارجه روسیه، دو طرف درباره موضوعات مختلف از جمله جنگ غزه و همچنین همکاری‌ها در حوزه انرژی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دولتی عربستان نیز گزارش داده است در این دیدار موضوعاتی از قبیل آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها برای ارتقای امنیت و ثبات مطرح شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان همکاری‌های نزدیکی با مسکو در زمینه سیاست‌های نفتی دارد اما از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در تلاش برای حفظ روابط با هر دو طرف و معرفی خود به عنوان میانجی بالقوه بوده است.

آقای لاوروف روز دوشنبه همچنین با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت‌وگو کرد.

این شورا شامل کشورهای عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، کویت و عمان است و مرکز آن در ریاض قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این شش کشور تلاش کرده‌اند که در جنگ روسیه علیه اوکراین بی‌طرف بمانند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، سال گذشته در نشست اتحادیه عرب در جده سخنرانی کرد.

جاسم البودایوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، هم روز دوشنبه در نشست خبری خود بر بی‌طرفی این شورا در موضوع جنگ روسیه و اوکراین تاکید کرد و گفت تمامی اعضا «در فاصله مساوی» بین روس‌ها و اوکراینی‌ها ایستاده‌اند.

عربستان و امارات در سال جاری میلادی همچنین برای تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین میانجی‌گری کرده‌اند.

به نوشته بیانیه وزارت خارجه روسیه، همکاری‌های مسکو و ریاض در حوزه انرژی نیز از دیگر موضوعات دیدار مقام‌های دو کشور بود.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان، موسوم به اوپک‌پلاس، توافق کاهش تولید نفت را تا ابتدای پاییز تمدید کرده‌اند و در عین حال مذاکره برای تمدید دوباره آن برای سه‌ماهه چهارم امسال و سال ۲۰۲۵ ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG