لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

سوءقصد نافرجام به جان ترامپ در صدر اخبار روسیه


یک دکۀ روزنامه‌فروشی در خیابان‌های مسکو، روسیه
یک دکۀ روزنامه‌فروشی در خیابان‌های مسکو، روسیه

هشت سال پیش، مقام‌های روس پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را جشن گرفته بودند اما اکنون وانمود می‌کنند نامزد محبوبی در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا ندارند. این در حالی است که دستگاه تبلیغات سیاسی کرملین تا کنون به روشنی به هواداری از ترامپ رفتار کرده است.

طی کمتر از ۴۸ ساعت گذشته، حادثۀ سوءقصد نافرجام به جان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات نوامبر آینده، به صدر اخبار رسانه‌های روسیه تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ۲۳ تیرماه در یک تجمع انتخاباتی هدف سوءقصد یک فرد مسلح قرار گرفت و از ناحیۀ بالایی گوش راست زخمی شد. در این حادثه علاوه‌بر فرد مهاجم، یکی از حاضران در گردهمایی نیز کشته شد.

برداشت کرملین

سخنگوی رئيس‌جمهور روسیه در نخستین واکنش به خبر سوءقصد نافرجام به جان ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی در پنسیلوانیا، مدعی شد که «روسیه هرگونه خشونت را غیرقابل قبول می‌داند».

دمیتری پسکوف با تأکید دوباره بر این‌که انتخابات آمریکا از امور داخلی این کشور است، در عین حال اظهار داشت: «از مدت‌ها پیش بر ناظران روشن بوده که پس از تلاش‌های فراوان برای به‌کارگیری ابزار سیاسی و حقوقی به‌منظور حذف دونالد ترامپ از رقابت‌ها، جان نامزد جمهوری‌خواهان در خطر است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در لحظات پس از سوءقصد نافرجام به جانش در گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در لحظات پس از سوءقصد نافرجام به جانش در گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا

سخنگوی کرملین، دولت جو بایدن را متهم کرد که به زمینه‌سازی و «تحریک» سوءقصد به جان دونالد ترامپ دامن زده است. او تصریح کرد: «فکر نمی‌کنیم دولت کنونی آمریکا در تدارک سوءقصد به دونالد ترامپ نقش داشته است، اما فضایی که آن‌ها پیرامون این نامزد انتخابات آتی ایجاد کرده‌اند سبب شد این حادثه روی دهد.»

پسکوف سپس با انتقاد از سیاست خارجی دولت آمریکا گفت واشینگتن، «هیچ‌گاه به دنبال مصالحه نیست بلکه با اتکا به زور می‌خواهد مسائل بین‌الملل را حل کند و اکنون در داخل این کشور نیز از همین رویکرد خشونت‌آمیز استفاده شده است».

ادعای سخنگوی کرملین مبنی‌بر سوءقصد به جان رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به سبب فضاسازی دموکرات‌ها در شرایطی است که بلافاصله پس از این حملۀ مسلحانه، آقای بایدن در یک سخنرانی زندۀ تلویزیونی هرگونه خشونت را محکوم کرد و خواستار اتحاد ملی شد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین دستور بررسی امنیتی سوءقصد به جان ترامپ را داده و از مردم ایالات متحده خواسته است از گمانه‌زنی دربارهٔ انگیزه و همدستان احتمالی مهاجم خودداری کنند.

حملات علیه دموکراسی آمریکایی

برای دستگاه تبلیغات سیاسی حکومت روسیه، سوءقصد نافرجام به جان ترامپ بهانه‌ای شد تا حملات علیه ارزش‌های دموکراتیک و لیبرال را دوچندان کنند؛ ارزش‌هایی که طبق ادعای پروپاگاندای کرملین، «آمریکا را به لبهٔ جنگ داخلی و نابودی رسانده است».

بسیاری از مقام‌های روس و رسانه‌های وابسته به کرملین ادعا کرده‌اند سوءقصد به نامزد جمهوری‌خواهان «یادآوری کرد» که «دموکراسی به سبک آمریکایی فاسد و فرسوده شده است».

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، هم‌صدا با برخی هواداران دو آتشۀ ترامپ در آمریکا، دولت بایدن را متهم کرده که «فضای نفرت علیه مخالفان سیاسی خود به‌وجود آورده است».

او در ادامه کوشید پای اوکراین را هم به این بحث باز کند و افزود: «به کمک آمریکا، دستگاه قتل و خشونت و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و مقام‌های سیاسی در اوکراین ایجاد شده است.»

ولادیمیر سولویوف که به عنوان پروپاگاندیست کلیدی کرملین تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، دولت بایدن را «دولتی تروریست و حامی تروریستم» خوانده است.

پیوتر آکوپوف، دیگر چهرهٔ پرسروصدا در میان پروپاگاندیست‌های روس در یادداشتی ۶۰۰ کلمه‌ای که در رسانۀ ریانوستی منتشر شد، پنج مرتبه ادعا کرده است که دموکرات‌های آمریکا، قتل دونالد ترامپ را «یگانه گزینهٔ پیروزی نامزد خود می‌دانند». آکوپوف برای این ادعای خود هیچ‌گونه مدرکی ارائه نکرده است.

«ترجیح» پوتین در انتخابات آمریکا

هشت سال پیش، در زمان رقابت انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا که دونالد ترامپ برای نخستین بار در آن نامزد شده بود کرملین صراحتاً گفته بود ترامپ را «ترجیح می‌دهد»؛ تا جایی‌که دومای روسیه پیروزی دونالد ترامپ در آن دور از انتخابات را با شامپاین جشن گرفت.

تعریف و تمجید ترامپ از ولادیمیر پوتین، در تمام دورهٔ ریاست‌جمهوری‌اش، وحشت رقبای سیاسی او و متحدان غربی آمریکا را برانگیخته بود.

روابط با مسکو مدام زیر ذره‌بین بود، هرچند دادستان ویژه به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای اثبات مداخلهٔ روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع ترامپ در دست نیست.

امسال کرملین اما سیاستی متفاوت را در پیش گرفته است.

پوتین در واکنش‌هایی که تاکنون به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا داشته بارها گفته که مطمئن است نه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و نه رئيس‌جمهور دموکرات نمی‌تواند روابط روسیه و آمریکا را ترمیم کند.

رئيس‌جمهور روسیه چندی پیش گفته بود هرچند سیاست دولت کنونی آمریکا را مضر و اشتباه می‌داند اما جو بایدن را به دونالد ترامپ ترجیح می‌دهد.

او در پاسخ به این سؤال که کدام یک از نامزدهای اصلی در رقابت‌ ریاست‌جمهوری آمریکا برای روسیه بهتر است، با قاطعیت گفت: «جو بایدن، چراکه او سیاستمداری‌ پیش‌بینی‌پذیر، با تجربه و پایبند به اصولی است ‌که از قدیم در سیاست متداول بوده.»

در عین حال وعده‌های ترامپ برای متوقف کردن جنگ روسیه علیه اوکراین، نظر مثبت کرملین را جلب کرده است.

دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی کنونی، بارها اظهارات پوتین را به معنای تمجید و ابراز ارادت به خود توصیف کرده است. او با تأکید بر این‌که تنها رئیس‌جمهور آمریکا بوده که امتیازی برای روسیه قائل نشد، ادعا کرده جو بایدن با سیاست‌هایی که در پیش گرفته است، اوکراین را به کرملین «واگذار می‌کند».

نگاه کی‌‌یف به تحولات آمریکا

رئیس‌جمهور اوکراین سوءقصد به دونالد ترامپ را «جنایت وخیم» توصیف کرده است.

ولودیمیر زلنسکی ضمن محکومیت شدید این سوءقصد تأکید کرد: «این تحول نشان داد دموکراسی در عرصهٔ بین‌الملل با چه چالش‌های سختی روبه‌روست.»

اکنون کی‌یف به‌شدت نگران است که با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین قطع شود.

در ماه‌های گذشته، جدال داخلی در آمریکا که طی آن طرفداران ترامپ در کنگره بیش از شش ماه تصویب بودجهٔ لازم برای ادامهٔ حمایت از اوکراین را به تعویق انداخته بودند باعث شد روسیه در جبهه، ابتکار عمل را به دست بگیرد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG