لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

اعتراض روسیه به تصمیم آمریکا برای ارسال گلوله‌های «اورانیوم ضعیف‌شده» به اوکراین


سفارت روسیه در واشینگتن می‌گوید تصمیم دولت جو بایدن مبنی بر ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین، «آشکارا غیرانسانی» است.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۵ شهریور اعلام کرد که در چارچوب بسته جدید کمکی ۱۷۵ میلیون دلاری به اوکراین، گلوله‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف‌‌شده به این متحد خود تحویل خواهد داد.

براساس بیانیه پنتاگون، آمریکا در هفته‌های آتی ۳۱ فروند تانک از نوع «ام یک آبرامز» همراه با مقادیری مهمات اورانیوم ضعیف‌شده را برای استفاده در این تانک‌ها به اوکراین ارائه می‌کند.

بسته ۱۷۵ میلیون دلاری تجهیزات نظامی به نوبه خود بخشی از کمک یک میلیارد دلاری دیگر آمریکا به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم نظامی روسیه است که در ۱۹ ماه گذشته در جریان بوده است.

سفارت روسیه در واشینگتن در واکنش نوشته است که آمریکا چنان در فکر تحمیل یک شکست راهبردی به روسیه هستند که برای تحقق آن حتی حاضر هستند «نه تنها تا آخرین سرباز اوکراینی این جنگ را ادامه دهد، بلکه نسل‌های آتی را هم قربانی کند».

بیانیه سفارت روسیه با اشاره به عواقب استفاده از مهمات مشابه در عراق و بالکان، مدعی شده که «هزاران غیرنظامی از غده‌های سرطانی» ایجاد شده هنوز در رنج هستند.

اشاره این بیانیه به گزارش‌هایی در خصوص کاربرد اورانیوم ضعیف شده در جنگ‌های دهه ۹۰ قرن بیستم در خلیج فارس و عراق و نیز کاربرد آن از سوی نیروهای ناتو در جریان بحران فروپاشی یوگسلاوی در اواخر همان دهه است.

سفارت روسیه ادعا کرده که آمریکا با تجهیز اوکراین به گلوله‌های توپ حاوی اورانیوم ضعیف شده، در واقع از «پذیرش شکست ضد حمله نیروهای اوکراین» سر باز می‌زند.

بریتانیا نیز اوایل سال جاری میلادی محموله‌هایی از مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین داد که با محکومیت روسیه روبه‌رو شد اما آمریکا تا حال چنین مهماتی به اوکراین نداده بود.

روسیه همچنین در ادامه سال، تحویل بمب‌های خوشه‌ای از سوی آمریکا به ارتش اوکراین را نکوهش کرد.

سازمان ملل متحد نسبت به عواقب کاربرد اورانیوم ضعیف‌‌شده در جنگ اوکراین ابراز نگرانی کرده است. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، روز ۱۵ شهریور گفت نگرانی ما در مورد تمامی جهان است.

با این حال، یک کمیته تخصصی سازمان ملل پیشتر ارزیابی کرده بود که قرار گرفتن در معرض اورانیوم تهی‌شده مسمومیت قابل توجهی ایجاد نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در دفاع از تصمیم تجهیز گلوله‌های مناقشه‌برانگیز به اوکراین گفت خطرات تشعشع رادیواکتیویته دربرنخواهد داشت. اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در کانال تلگرامی خود نوشت «دروغگویی است یا حماقت»؟

به‌نوشته خبرگزاری رویترز، این گلوله‌ها می‌تواند با نفوذ به زره‌پوش تانک‌های روسی سبب انهدام آن‌ها شود.

بیانیه پنتاگون در خصوص بسته جدید کمکی به اوکراین با سفر روز چهارشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت جو بایدن به کی‌یف و دیدار او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، همزمان بود.

آقای بلینکن به اوکراین بابت «پیشروی» در ضدحملات در برابر روسیه «شادباش» گفت و افزود که کمک جدید به حفظ دستاوردها و پیشرفت بیشتر در ضدحمله کمک خواهد کرد.

با این اوصاف، خبرگزاری رویترز روز ۱۵ شهریور دستاوردهای اوکراین از ضدحملات در چند ماه اخیر را «اندک» ارزیابی کرد.

آنتونی بلینکن نخستین مقام ارشد دولت جو بایدن است که از زمان شروع ضدحملات اوکراین به کی‌یف سفر کرد، اما در این روز، روسیه با حمله موشکی به بازاری در منطقه دونتسک در شرق اوکراین، سبب مرگ ۱۷ اوکراینی و وارد آمدن خسارات زیاد به این منطقه شد.

با استفاده از توئیتر، خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، رادیو اروپای آزاد و اسپوتنیک؛ ف.ر./ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG