لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

مبادله زندانیان بین روسیه و آمریکا به‌رغم تنش ناشی از جنگ اوکراین


جو رید، پدر ترور رید تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده در کمپینی برای آزادی او
جو رید، پدر ترور رید تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده در کمپینی برای آزادی او

به‌رغم تنش شدید در مناسبات آمریکا و روسیه به دلیل جنگ اوکراین، روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ترور رید، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا با کنستانتین یاروشنکو، یک خلبان روس مبادله شدند.

مقامات آمریکایی گفتند مبادله زندانیان بخشی از یک گفت‌وگوی دیپلماتیک فراگیر نبوده و نشانه‌ای از تغییر سیاست واشینگتن در قبال حمله نظامی به اوکراین نیست. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت ترور رید به زودی به خانواده خود در آمریکا ملحق خواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای با اشاره به نگرانی خانواده آقای رید در مورد وضعیت سلامتی او گفت: «امروز به ترور رید خوش آمد و پیوستن او به خانواده‌اش را تبريک می‌گوييم.»

ترور رید در سال ۲۰۱۹ به جرم به خطر انداختن جان دو مامور پلیس در حالت مستی در شهر مسکو بازداشت و محاکمه شد. دولت آمریکا محاکمه او را «یک نمایش مسخره» توصیف کرده بود.

دولت جو بایدن اخیرا کنستانتین یاروشنکو را عفو کرده است. او در سال ۲۰۱۰ توسط واحدهای نیروی مخصوص آمریکا در کشور آفریقایی لیبریا بازداشت و به اتهام توطئه برای انتقال کوکائین به خاک آمریکا محاکمه شد. دولت روسیه در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد مبادله آقای یاروشنکو با هر زندانی آمریکایی در آن کشور را مطرح کرد.

والدین ترور رید گفتند که مبادله زندانیان در ترکیه انجام شده است. جو بایدن در مورد جزییات مبادله زندانیان اظهار نظر نکرد ولی در بخشی از بیانیه خود افزود: «گفت‌گوهای مربوط به آزادی ترور مستلزم تصمیمات دشواری بود که اتخاذ آن برای من ساده نبود.»

مقامات آمریکایی گفتند مبادله زندانیان نتیجه ماه‌ها مذاکرات فشرده بوده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت دو کشور ماه‌ها در این مورد گفت‌وگو کرده‌اند.

جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه گفتند واشینگتن به تلاش‌های خود برای آزادی یک شهروند آمریکایی دیگر به نام پل ولان که او نیز تفنگدار سابق نیروی دریایی است ادامه خواهد داد.

والدین ترور رید ضمن تشکر از رییس جمهوری و دولت آمریکا در بیانیه‌ای گفتند: «اقدامات رییس جمهوری احتمالا جان فرزند ما را نجات داده است.»

یک مقام ارشد دولت آمریکا تاکید کرد مذاکراتی که به آزادی ترور رید منجر شد فقط مربوط به این موضوع بوده و شامل هیچ مسئله دیگری نمی‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت گفت‌وگوهای دیپلماتیک با روسیه به بن‌بست رسیده است.

والدین آقای رید از رسانه‌ها خواسته‌اند به حريم خصوصی او احترام بگذارند تا در آرامش بتواند سلامت روحی و جسمی خود را بازیابد و در آینده هر گاه آماده باشد حکایت دوران اسارت خود در روسیه را بازگو خواهد کرد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود گفت یکی از اولویت‌های دولت او آزادی تمامی شهروندان آمریکایی در خارج است و به تلاش برای آزادی پل ولان از زندان‌های روسیه ادامه خواهد داد.

پل ولان به جرایم جاسوسی و ارتباط با آدم‌ربایی سیاسی متهم شده ولی تمامی این اتهامات را رد کرده است.

بریتنی جینر، عضو تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا و صاحب دو مدال طلای المپیک نيز حدود دو ماه پیش در روسیه بازداشت شده و در صورت محکومیت با مجازات زندان تا ۱۰ سال روبر خواهد شد. او روز ۲۷ بهمن در فرودگاه مسکو بازداشت شد و پلیس و دادستانی روسیه می‌گویند در ساک او دو بطری حاوی روغن کانابیس برای سیگارهای الکترونیکی کشف شده است.

رسانه‌های روسیه اواسط فروردین گزارش دادند که ترور رید به اعتصاب غذا پایان داده و در بهداری زندان تحت درمان است. اداره زندان‌های روسیه اعلام کرد که او از روز هفتم فروردین در اعتراض به مجازات خود اعتصاب غذا کرده است.

در آن زمان والدین آقای رید گفتند که او با یک زندانی مبتلا به سل در یک سلول نگهداری می‌شد و با وجود وخامت سریع وضعیت سلامتی او مقامات زندان امکان آزمایش‌های پزشکی را فراهم نکرده‌اند.

ولی اداره زندان‌های روسیه در واکنش به این ادعا گفت نتایج آزمایش‌های متعددی که روی آقای رید انجام شده منفی بوده و او با هیچ فرد مبتلا به سل تماس نداشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG