لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

روسیه خروج احتمالی آمریکا از برجام را به معنای محکم‌ شدن روابط با ایران می‌داند


ولادیمیر یرماکوف در کنفرانس روز جمعه در ژنو
ولادیمیر یرماکوف در کنفرانس روز جمعه در ژنو

ولادیمیر یرماکوف، دبیرکل اداره منع گسترش سلاح‌‌های اتمی در وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت:‌ «ما فکر نمی‌کنیم خروج آمریکا از برجام پایان این توافق باشد. حتی ممکن است به لحاظ اقتصادی کار را راحت‌تر کند چرا که ما هیچ‌گونه محدودیتی در همکاری و معامله اقتصادی و تجاری با ایران نداریم.»

او افزود:‌ «آن وقت ما دیگر در همه زمینه‌ها همکاری دوجانبه خواهیم داشت. از جمله: انرژی، حمل‌ونقل، فناوری‌های نوین و داروسازی.»

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تا ۲۲ اردیبهشت مهلت داده است که «نقایص برجام» اصلاح شود، در غیر این صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نخواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا، چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از«دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالسیتک ایران.

ولادیمیر یرماکوف در ژنو و در جریان کنفرانس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای گفته که روسیه، در توافق اتمی با ایران خواهد ماند. او افزود:‌«اگر آمریکا توافقی را نقض کند که حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل پشت آن است، این آمریکا است که باید عواقب ناشی از آن را شاهد باشد. نه ایران، نه چین، نه روسیه و نه کشورهای اروپایی نباید خسارتی ببینند.»

او اضافه کرد:‌ «روسیه در صورتی که منافع روسیه تضمین شود و مفاد اجرایی برجام قابل تعقیب باشد، در این توافق باقی می‌ماند. حفظ این توافق به نفع امنیت جهانی‌ است.»

ولادیمیر یرماکوف همچنین افزوده «دلیلی هم برای خروج ایران از برجام دیده نمی‌شود چرا که ایران تعهدات خود را انجام داده و موضعی قوی دارد.»

او افزود:‌«به نفع هیچ‌کس نیست که ایران باز سر برنامه‌ای هسته‌ای بازگردد که خیلی از حکومت‌ها را نگران می‌کند. ولی ایران به طور کامل حق دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.»

ولادیمیر یرماکوف گفته:‌ «اگر آمریکا از برجام خارج شود،‌ دیگر نمی‌شود بازگشت تحریم‌های شورای امنیت را بررسی کرد. در واقع و در تئوری، این ایالات متحده آمریکا است که به دلیل شکستن یک توافق جهانی باید تحریم شود. ولی خوب این اتفاق نمی‌افتد چرا که در شورای امنیت حق وتو دارد.»

سران آلمان و فرانسه هفته گذشته به قصد متقاعد کردن دونالد ترامپ برای همراهی با توافق برجام، به واشینگتن سفر کردند.

محمود واعظی، رییس دفتر ریاست جمهوری ایران هم روز جمعه گفت:‌ «پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با خروج احتمالی آمریکا از برجام صورت گرفته و برای برخورد منطقی با این تصمیم آمادگی وجود دارد.»

او افزود:‌«به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در صورت خروج آمریکا از برجام، کشور چندان متاثر از تبعات ناشی از این اقدام نشود.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم پیشتر پیام داده بود که ایران نه مذاکرات دوباره در مورد برجام را می‌پذیرد و نه وارد گفت‌وگو در مورد برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای خود خواهد شد.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا و رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG