لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۲

دادگاه روسیه خبرنگار رادیو اروپای آزاد را به شش سال و نیم زندان محکوم کرد


آلسو کورماشوا اکتبر سال گذشته بازداشت شده بود
آلسو کورماشوا اکتبر سال گذشته بازداشت شده بود

دادگاهی در روسیه آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار با سابقه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، را که تابعیت دوگانه روسیه و آمریکا را دارد به جرم «نشر اطلاعات جعلی در مورد ارتش روسیه» به شش سال و نیم زندان محکوم کرد.

خانم کورماشوا، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و دولت آمریکا این اتهام را رد کرده و می‌گویند بازداشت و محاکمه او انگیزه سیاسی دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که اولین بار این خبر را گزارش داد، روز دوشنبه اول مرداد با استناد به اسناد دادگاه و سخنان مقامات مسئول گفت حکم زندان آلسو کورماشوا در پایان محاکمه‌ای غیرعلنی در شهر کازان، مرکز جمهوری تاتارستان، در روز ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) صادر شده است.

استیون کِیپِس، رئیس و مدیرعامل رادیو اروپای آزاد، محاکمه و حکم صادر شده از سوی دادگاه را «تمسخر عدالت» توصیف کرد و گفت: «تنها نتیجه عادلانه آزادی بلادرنگ آلسو از زندان توسط روسیه است.»

او در ادامه بیانیه خود افزود: «زمان آن فرارسیده که این شهروند آمریکایی و همکار عزیز ما به آغوش خانواده‌اش بازگردد.»

خانم کورماشوا روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به اتهام عدم ثبت خود به عنوان «عامل خارجی» و «نشر اطلاعات جعلی در مورد ارتش روسیه» بازداشت شد.

هدف قانون سختگیرانه موسوم به «عوامل خارجی» محدود کردن فعالیت کارکنان رسانه‌ها و نهادهای مردمی با اقدامات تنبیهی است.

دولت آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گویند متهم شدن آلسو کورماشوا به این «جرایم» به تلافی فعالیت‌های حرفه ای او در این رسانه صورت می‌گیرد.

در روز ۲۹ تیر همزمان با صدور حکم دادگاه علیه خانم کورماشوا، دادگاهی در شهر یکاترینبورگ روسیه ایوان گرشکوویچ، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، را به جرم جاسوسی محکوم کرد.

آقای گرشکوویچ اتهامات خود را رد کرده و وال استریت جورنال و دولت آمریکا محاکمه و صدور حکم برای او را به عنوان اقدامی با انگیزه سیاسی محکوم کرده‌اند.

کاخ سفید روز ۲۹ تیر در بیانیه‌ای گفت حکومت روسیه آقای گرشکوویچ را چون روزنامه‌نگار و شهروند آمریکاست است بازداشت و محاکمه کرده است.

برخلاف ایوان گرشکوویچ و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، که او نیز به جرم «جاسوسی» به ۱۶ سال زندان محکوم شده است، آلسو کورماشوا از سوی دولت آمریکا به عنوان بازداشت شده غیرقانونی معرفی نشده است.

تعیین آمریکایی‌های زندانی در خارج از این کشور به عنوان «بازداشت شدگان غیرقانونی» باعث می‌شود که پرونده آن‌ها توسط مسئول ویژه گروگان‌ها در وزارت خارجه پیگیری شود و در نتیجه دولت آمریکا منابع بیشتری به تضمین آزادی آن‌ها اختصاص خواهد داد.

باشگاه ملی مطبوعات ایالت متحده، یک نهاد حرفه‌ای روزنامه نگاران، و ۱۸ گروه دیگر مدافع آزادی رسانه‌ها روز ۳۱ ماه مه در نامه سرگشاده‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار آن شدند که آلسو کورماشوا نیز به عنوان «بازداشت شده غیرقانونی» تعیین شود.

در بخشی از این نامه گفته می‌شود: «او از تمامی شروط برخوردار است. او باید بلادرنگ در زمره بازداشت شدگان غیرقانونی قرار بگیرد. این کار باید ماه‌ها پیش انجام می‌شد.»

این نامه می‌افزاید: «ما از وزارت خارجه در مورد نحوه اجرای این قانون و در نظرگرفتن عوامل دیگر توجیه‌های گوناگونی شنیده‌ایم ولی این نهاد تاکنون با صراحت اعلام نکرده که چرا او (آلسو کورماشوا) نمی‌تواند به عنوان بازداشت شده غیرقانونی معرفی شود.»

XS
SM
MD
LG