لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

رویترز: درخواست عربستان از آمریکا برای خویشتن‌داری در مقابل حملات حوثی‌ها


کشتی بریتانیایی گالاکسی لیدر که طبق گزارش‌ها خوثی‌ها آن ربوده بودند
کشتی بریتانیایی گالاکسی لیدر که طبق گزارش‌ها خوثی‌ها آن ربوده بودند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع گزارش داد که عربستان خواستار خویشتن‌داری آمریکا در مقابل حملات حوثی‌های یمن در دریای سرخ شده است تا از گسترش جنگ به خارج از نوار غزه جلوگیری شود.

از زمان آغاز جنگ غزه در ۱۵ مهرماه، حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران چندین کشتی‌ در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند. حوثی‌ها در حمایت از فلسطینی‌ها همچنین چندین حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل انجام داده‌اند که ناکام مانده است.

این در حالی است که گروه‌های نیابتی ایران، موسوم به «محور مقاومت» در لبنان، سوریه و عراق نیز حملاتی به نیروهای آمریکایی یا خاک اسرائیل داشته‌اند، اما آنها برخلاف حوثی‌ها، با حملات تلافی‌جویانه مواجه شده‌اند.

رویترز به نقل از دو منبع مطلع می‌نویسد که عربستان از نحوه مدیریت حملات حوثی‌ها توسط آمریکا اظهار رضایت کرده است.

آمریکا تاکنون تنها تلاش‌های خود را بر ردگیری موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها، و همچنین مقابله با تلاش آنها برای کشتی‌ربایی متمرکز کرده و حمله متقابلی به مواضع این گروه شورشی مورد حمایت ایران در یمن نداشته است.

پنتاگون می‌گوید اگر واشینگتن تصمیم بگیرد علیه حوثی‌ها اقدامی انجام دهد، زمان و مکانش را خود مشخص خواهد کرد.

عربستان با تمرکز بر رشد اقتصادی خود، همسو با تلاش‌هایش برای توقف جنگ غزه، دیپلماسی فعالی برای برقراری ثبات در منطقه داشته است که نمونه آن، عادی‌سازی روابط با ایران و آتش‌بس با حوثی‌ها بوده است.

شورشیان حوثی هم‌اکنون با ده‌ها هزار جنگجو و موشک‌های بالستیک و پهپاد، یکی از مهم‌ترین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه هستند.

مقامات ارشد در اردوگاه همسو با ایران نیز به رویترز گفته‌اند حملات حوثی‌ها و اصرار آنها به توقف جنگ غزه با خواسته‌های ایران، عربستان و دیگر کشورهای منطقه هم‌خوانی دارد.

یکی از این منابع که در تهران مستقر است، به این خبرگزاری گفته نمایندگان حوثی ماه گذشته در نشستی با مقامات ایرانی در تهران، درباره حملات خود با مقامات ایرانی صحبت کرده و موافقت شده که آنها اقداماتی را به شیوه‌ای «کنترل شده» انجام دهند تا به توقف جنگ غزه کمک کند.

یک منبع دیگر نیز گفته است تهران برای جلوگیری از خطر ورود مستقیم خود به جنگ، به دنبال تنش‌های نظامی «همه جانبه در منطقه» نیست.

ایالات متحده و بریتانیا حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرده و ایران را متهم به دست داشتن در این حملات کرده‌اند.

جمهوری اسلامی مدعی است که گروه‌های شبه‌نظامی منطقه بصورت مستقل تصمیم می‌گیرند و حملات آنها ارتباطی با ایران ندارد.

در آخرین موارد از حملات، حوثی‌ها روز یکشنبه سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی را مورد هدف قرار داده و مدعی شدند که به دو کشتی اسرائیلی شلیک کرده‌اند. اسرائیل هرگونه ارتباط با این کشتی‌ها را تکذیب کرد.

یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده نیز حملات پهپادی حوثی‌ها به چندین کشتی را خنثی کرده و ارتش آمریکا گفته است این کشتی‌ها و محموله‌هایشان به ۱۴ کشور ارتباط داشتند.

پنتاگون دوشنبه نیز اعلام کرد یک پهپاد حوثی‌ها را مورد هدف قرار داده، اما مشخص نیست هدف این پهپاد، ضربه زدن به ناو آمریکایی بوده یا نه.

یک دیپلمات ایرانی به رویترز گفته است تهران و واشینگتن از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس (که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را تروریستی می‌دانند)، از طریق واسطه‌ها درباره حملات حوثی‌ها پیام‌هایی مبادله کرده‌اند. این دیپلمات که در تبادل پیام‌ها نقش داشت، گفت هر دو طرف خواستار خویشتن‌داری شدند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/د.خ
XS
SM
MD
LG