لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

دومین روز نشست سازمان همکاری شانگهای؛ کفیل ریاست‌جمهوری ایران با پوتین دیدار کرد


محمد مخبر و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای با هم دیدار کردند
محمد مخبر و ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای با هم دیدار کردند

محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری ایران، در دومین روز نشست سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در پایتخت قزاقستان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار و گفتگو کرد.

رهبران روسیه،‌ چین، قزاقستان، و سایر کشورهای عضو که به آستانه رفته‌اند روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه در اجلاس سران این سازمان حضور داشتند و از ایران هم، محمد مخبر حاضر بود.

کفیل ریاست‌جمهوری ایران در دیدار با پوتین، روابط دو کشور را راهبردی توصیف کرد و مدعی شد که این روابط، نظمِ «ناعادلانهٔ مبتنی بر یکجانبه گرایی» را به چالش کشیده است.

آقای مخبر همچنین بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع بین تهران و مسکو تاکید کرد و خواستار تصویب و اجرایی شدن آن شد.

این دیدار یک روز پیش از برگزاری دور دوم انتخابات‌ریاست جمهوری ایران انجام شد.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار به محمد مخبر اطمینان داد که صرف‌نظر از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، «روابط دوستانه دو کشور» تقویت خواهد شد.

در سال‌های اخیر و به ویژه با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئيسی و به‌دنبال تحریم‌های غرب علیه روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین، روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی تهران و مسکو بیش از پیش توسعه یافته است.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه و در نخستین روز این نشست با شی‌جین پینگ رهبر چین نیز دیدار کرده بود.

او در این دیدار تاکید کرد که روابط پکن و مسکو در حال حاضر در بهترین حالت ممکن در طول تاریخ قرار دارد.

بلاروس دهمین عضو سازمان همکاری شانگهای شد

در روز دوم نشست شانگهای، بلاروس رسما به عنوان عضو جدید و دائمیِ این سازمان معرفی شد.

به نظر می‌رسد این اقدام در نتیجه تلاش چین، روسیه و سایر کشورهای عضو برای پایداری این سازمان صورت گرفته است.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ با مشارکت چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه تأسیس شد، در سال‌های اخیر با هدف ایجاد وزنه‌ای در برابر غرب گسترش یافته و کشورهای ایران، هند و پاکستان نیز به آن پیوسته‌اند.

علاوه بر ایران، هند و پاکستان، کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان، ۹ عضو دائمی، و سه کشور افغانستان و بلاروس و مغولستان عضو ناظر بودند که حالا بلاروس نیز به عضویت دائم درآمد و به عنوان دهمین کشور شناخته شد.

XS
SM
MD
LG