لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

۳۰ تابلوی ارزشمند «موزهٔ امام علی» پنهانی به دبی منتقل شده است


۳۰ اثر از ۲۰ هنرمند ایرانی شش ماه پیش با مجوز یک مدیر شهرداری از «موزهٔ امام علی» خارج شده و اما به این موزه بازگردانده نشده‌اند
۳۰ اثر از ۲۰ هنرمند ایرانی شش ماه پیش با مجوز یک مدیر شهرداری از «موزهٔ امام علی» خارج شده و اما به این موزه بازگردانده نشده‌اند

گزارش‌هایی حاکی است که ۳۰ تابلو ارزشمند هنرمندان ایرانی از «موزهٔ امام علی»، زیر نظر شهرداری تهران، به صورت پنهانی به دبی برده شده‌اند.

روزنامهٔ سازندگی روز چهارشنبه ۲۸ شهریور با بیان اینکه «آنچه از موزه خارج شده ارزش مادی و معنوی بسیاری دارد»، نوشت بر اساس اطلاعات سایت نمایشگاه هنر معاصر دبی، World art Dubai، از ۳۰ تابلو، ۱۴ اثر در این شهر به فروش رفته است.

این روزنامه در ادامه نوشت که اطلاعاتی از ۱۶ اثر دیگر در دست نیست.

سازندگی همچنین نوشت اوایل امسال یکی از مدیران شهرداری تهران که نام او «در دفتر روزنامه ثبت و محفوظ است»، با امضای خود، مجوز خروج این آثار را صادر کرده است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجهٔ شورای شهر تهران، ۲۵ شهریورماه در جلسه این شورا در تذکر به شهرداری تهران اعلام کرد: «گزارشی به شورا رسیده که نشان می‌دهد ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزهٔ امام علی برای برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شده، اما نمایشگاه برگزار نشده و تابلوها نیز به موزه بازنگشته‌اند.»

آقای امانی با اشاره به «ارزش مادی و معنوی» این تابلوها گفت قیمت تنها یکی از تابلوهای خارج‌شده «۳۰ میلیارد تومان» است.

روزنامهٔ سازندگی در گزارش روز چهارشنبهٔ‌ خود اعلام کرد این تابلوها شامل آثاری از عنایت‌الله نظری‌نوری، علی‌اکبر صادقی، هانیبال الخاص، رضا هدایت، رضوان صادق‌زاده، آیدین آغداشلو، محمود جوادی‌پور، حسین محجوبی، صادق تبریزی، احمد خلیلی‌فرد، خسرو خسروی، آنه محمد‌تاتاری، حبیب توحیدی، مهدی حسینی، احمد وکیلی، علی ذاکری، طاهر شیخ‌الحکما، علی شیرازی، نعمت لاله‌ای و بابک خدابنده است.

این روزنامه در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام سایت World art Dubai این آثار از سوی «مؤسسه ماهستان» به این رویداد ارائه شده‌اند، نوشت: «اغلب آثار با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت واقعی و بازار هنر ایران فروخته شده‌ا‌ند.»

این اولین بار نیست که آثار هنری ارزشمند از مجموعه‌‌های تحت نظر نهادها و مقامات جمهوری اسلامی خارج شده و از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

خبرگزاری فارس ۳۱ اردیبهشت پارسال خبر داد در سال ۱۳۹۵ (زمان دولت حسن روحانی) ۴۸ تخته فرش نفیس را با یک دستگاه وانت از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد خارج کرده‌اند.

فرش‌های مورد اشاره، مجموعه‌ای است که آن را دومین مجموعه گران‌قیمت فرش در جهان و دومین کلکسیون بزرگ فرش در دنیا لقب داده بودند و شامل فرش‌های نفیس از دوره قاجار و زندیه است.

کارشناسان، قیمت تنها ده تخته فرش از این ۴۸ تخته فرش مسروقه را ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های روزنامه سازندگی، ایلنا و رادیو فردا/پ.م/پ.پ
XS
SM
MD
LG