لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

اسرائیل آتش‌بس با حزب‌الله را رد کرد؛ فرمانده پهپادهای حزب‌الله «کشته شد»


یکی از ساختمان‌های مورد حمله هوایی اسرائیل در جنوب بیروت. پنج‌شنبه ۵ مهر
یکی از ساختمان‌های مورد حمله هوایی اسرائیل در جنوب بیروت. پنج‌شنبه ۵ مهر

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه هنگام ورود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، در مورد درخواست‌های آتش‌بس گفت که «سیاست اسرائیل روشن است. ما به حملات با تمام قدرت علیه حزب‌الله ادامه می‌دهیم و تا زمانی که به همه اهداف خود نرسیم، از جمله بازگشت امن ساکنان شمال به خانه‌هایشان، متوقف نخواهیم شد.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در همین روز گفته است که باور ندارد «جنگ تمام‌عیار» بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان «چاره کار باشد.»

شامگاه چهارشنبه، ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان به‌طور مشترک خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه فوری برای شروع مذاکرات شدند، زیرا نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌های اخیر که پس از ۱۱ ماه تبادل آتش مرزی رخ داده، به سمت یک جنگ تمام‌عیار، افزایش یافته است.

اما دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که دولت اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس موقت با حزب‌الله لبنان «حتی جواب هم نداده» و از نیروهای نظامی اسرائیل خواسته است تا «با تمام قوا به نبرد ادامه بدهند.»

همزمان، بنی کاتز، وزیر خارجه اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه، پنجم مهر، گفت: «آتش‌بسی در شمال در کار نیست. ما با تمامی توان به نبرد با حزب‌الله تا پیروزی کامل و بازگرداندن امن مردم شمال به خانه خود ادامه می‌دهیم.»

درپی انتشار این اظهارات، کاخ سفید عصر همان روز تأکید کرد که درخواست بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای آتش‌بس در لبنان با اسرائیل «هماهنگ» شده بود، علی‌رغم اینکه اسرائیل بعداً آتش‌بس را رد کرد و قول داد به مبارزه با حزب‌الله ادامه دهد.

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این مورد به خبرنگاران گفت: «این بیانیه در واقع با طرف اسرائیلی هماهنگ شده است.» وی افزود که مذاکرات مربوطه در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد.

همزمان، اسرائیل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک بسته کمکی ۸.۷ میلیارد دلاری از ایالات متحده برای حمایت از تلاش‌های نظامی جاری خود دریافت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این بسته شامل ۳.۵ میلیارد دلار برای تدارکات ضروری در زمان جنگ و ۵.۲ میلیارد دلار برای سامانه‌های پدافندی هوایی از جمله تقویت سامانهٔ ضد موشکی «گنبد آهنین» و یک سیستم لیزری پیشرفته است.

فرمانده پهپادی حزب‌الله کشته شد

وزارت بهداشت لبنان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان مسکونی در حومه جنوبی بیروت، دو نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که این حمله منجر به کشته شدن محمد حسین سرور، فرمانده پهپادهای حزب‌الله، شده است.

وزارت بهداشت لبنان در همین روز همچنین اعلام کرد که ۱۹ پناهجوی سوری و یک شهروند لبنانی در شمال شرق لبنان، بر اثر حمله هوایی اسرائیل که یک ساختمان محل اقامت کارگران را ویران کرد، کشته شدند.

خبرگزاری ملی لبنان که تحت مدیریت دولت است، پیش‌تر به نقل از شهردار روستای یونین گزارش داده بود که اجساد ۲۳ شهروند سوری از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند. همچنین گفته شد که در همان حمله هوایی شامگاه چهارشنبه شب، چهار سوری و چهار لبنانی دیگر زخمی شده‌اند.

این حملات پس از آن انجام شد که رئیس ستاد ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد کشورش در حال آماده‌سازی برای یک عملیات زمینی احتمالی در لبنان است، زیرا حزب‌الله ده‌ها موشک به اسرائیل شلیک کرده بود.

سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۹۰ هزار نفر در پی پنج روز حملات هوایی اسرائیل به لبنان آواره شده‌اند و تعداد کل آوارگان در لبنان، از زمان آغاز پرتاب موشک‌های حزب‌الله به شمال اسرائیل در «همبستگی» با گروه افراطی حماس، به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

جلوگیری از انتقال احتمالی سلاح از ایران به لبنان

ژنرال تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه گفت: «در لبنان، ما از هرگونه احتمال انتقال سلاح از ایران به لبنان جلوگیری خواهیم کرد.» او اضافه کرد: «اعتماد به‌نفس [حسن] نصرالله به تأمین سلاح از سوی ایران بستگی دارد».

او در ویدئویی که توسط ارتش اسرائیل منتشر شد، خطاب به سربازان خود گفت که «ما همراه با فرماندهی شمال، شانه به شانه در حال آماده شدن برای یک مانور زمینی هستیم. اگر دستوری صادر شود، آماده‌ایم. این تصمیم باید از سطوح بالاتر گرفته شود.»

فشارهای دیپلماتیک برای آتش‌بس

در پی انتشار خبر آماده شدن اسرائیل برای وارد کردن نیروی زمینی به لبنان، فرانسه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از طرح مشترک پاریس و واشینگتن برای برقراری یک آتش‌بس ۲۱ روزه بین حزب‌الله و اسرائیل خبر داده بود.

در این نشست اضطراری که روز چهارشنبه چهارم مهرماه با پیشنهاد ژان نوئل بارو، وزیرخارجه فرانسه، برگزار شد، آقای بارو با اشاره به دستیابی به یک طرح آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان از امکان «مذاکرات دیپلماتیک» در سایه این آتش‌بس گفت.

شبکه بریتانیایی اسکای‌نیوز نیز روز پنج‌شنبه، پنجم مهر، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که آتش‌بس در عملیات متقابل ارتش اسرائیل و حزب‌الله در لبنان «در ساعات آتی» آغاز خواهد شد.

این گزارش حاکی است با آغاز آتش‌بس ۲۱ روزه «مذاکرات برای دستیابی به راه حل‌های احتمالی جهت نزاعی که با آتشباری حزب‌الله علیه اسرائیل از ۱۶ مهر سال گذشته آغاز شد، به جریان خواهد افتاد».

در پی انتشار این گزارش‌ها در روز پنج‌شنبه، پنجم مهر، دفتر نخست‌وزیری و وزیر خارجه اسرائیل این گزارش‌ها را رد کردند.

در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است، اخبار منتشره مبنی بر تعدیل جنگ در شمال «خلاف واقعیت است» و نخست‌وزیر به ارتش دستور داده عملیات جنگی را با «قدرت تمام» بر اساس طرح‌هایی که به نخست‌وزیر ارائه کرده بود، ادامه دهد.

بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو همچنین اضافه کرد جنگ در غزه نیز تا دستیابی به تمامی اهداف تعیین شده ادامه خواهد یافت.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در اورشلیم روز پنج‌شنبه در ساعتی منتشر شد که بنیامین نتانیاهو در پرواز از تل‌آویو به سوی نیویورک برای سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.

وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه در جمع ۱۵ عضو شورای امنیت هشدار داده بود که نباید اجازه داد لبنان به غزه‌ای دیگر تبدیل شود.

آقای بارو با بیان اینکه این طرح به زودی به صورت علنی منتشر خواهد شد گفت: «‌با صدای بلند بگوییم که به این کشتار و ویرانی پایان دهید.»

این مقام فرانسوی با اشاره به اینکه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس همچنان ادامه دارد گفت: «ما روی هر دو طرف حساب می‌کنیم که بدون تاخیر این آتش‌بس را بپذیرند تا از جمعیت غیرنظامی محافظت کنیم و اجازه دهیم مذاکرات دیپلماتیک آغاز شود.»

آقای بارو که در پایان هفته به لبنان سفر می‌کند، گفت که پاریس با طرفین در تعیین پارامترهای دیپلماتیک برای برون رفت از بحران، با توجه قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل وارد گفت‌وگو خواهد شد

قطعنامه ۱۷۰۱ که پس از جنگ یک ماهه بین اسرائیل و حزب الله در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید اختیارات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را گسترش داد و به ارتش لبنان اجازه داد تا بخش‌هایی از جنوب این کشور را عاری از سلاح یا نیروهای مسلح کرده و تنها نیروهای ارتش این کشور اجازه حضور در این مناطق را داشته باشند.

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده که وضعیت لبنان بحرانی است و این کشور در حال تبدیل به یک «غزه دیگر» است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در سخنرانی خود در گردهمایی نیویورک نسبت به وقوع جنگ تمام عیار در لبنان هشدار داد.

بر اساس گزارش وب سایت اکسیوس، مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف فعلی دولت ایالات متحده جلوگیری از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان و بازداشتن ایران از دخالت در این درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله است.

با این حال درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله همچنان قربانی می‌گیرد. لبنان اعلام کرد ارتش اسرائیل در چهارشنبه شب تا بامداد پنج‌شنبه ۱۵۰ مورد عملیات در منطقه بقاع در شرق لبنان و همچنین ۴۰ حمله به نقاط مختلف در منطقه بعلبک انجام داده است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در یک شبانه‌روز تا اولین ساعت بامداد پنج‌شنبه ۷۲ نفر دیگر در حملات هوایی اسرائیل کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. این آمار شبه‌نظامیان حزب‌الله با غیرنظامیان را تفکیک نکرده است. حزب‌الله از آغاز هفته به‌روزرسانی کشته‌های خود را متوقف کرده است.

در شمال اسرائیل، شهرداری شهر صفاد که روز چهارشنبه آماج حملات راکتی متعدد حزب‌الله بود و خسارات زیادی به خانه‌ها و اماکن عمومی وارد شد، روز پنجم مهر نیز از ساکنان شهر خواست در نزدیکی پناهگاه‌ها و اماکن امن بمانند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد صبح روز پنج‌شنبه نیز ۴۵ فروند راکت شهر عکا را هدف قرار داد. مردم شهر از رهگیری و فرود آمدن لاشه قطعات راکت‌های منهدم شده خبر دادند. چند تن که به سوی پناهگاه دویده و افتاده بودند، به درمانگاه‌ها منتقل شدند. از مردم در عکا، ارتفاعات جولان و گالیل نیز خواسته شد در کنار پناهگاه‌ها و نقاط امن بمانند.

مدارس در تمامی شمال اسرائیل شامل بندر حیفا روز پنج‌شنبه نیز برای پنجمین روز پیاپی به دلیل خطرات امنیتی ناشی از حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله تعطیل است.

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه هشدار داد که جنگ میان حزب‌‌الله و اسرائیل هزینه‌های سهمگینی بر لبنان تحمیل می‌کند.

سخنگوی این نهاد بین المللی در پاسخ به خبرنگار رویترز گفت: «ما با نگرانی شدید تشدید درگیری‌ها در منطقه را زیر نظر داریم. درگیری کنونی تلفات انسانی سنگینی وارد می‌کند، به زیرساخت‌های فیزیکی در جنوب لبنان آسیب می‌زند و وضعیت اقتصادی و اجتماعی لبنان را وخیم‌تر می‌کند.»

ساعاتی قبل از نشست اضطراری شورای امنیت نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار توقف حملات اسرائیل به لبنان شد.

آقای مکرون گفت: «جنگی در لبنان نباید دربگیرد. به همین دلیل ما از اسرائیل می خواهیم که از تشدید درگیری در لبنان خودداری کند. و از حزب الله هم می خواهیم که دست از پرتاب موشک به اسرائیل بردارد.»

وی سپس خبر داد که وزیر خارجه خود را در راستای تلاش‌های دیپلماتیک پاریس برای جلوگیری از جنگ به لبنان می‌فرستد.

XS
SM
MD
LG