لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

گزارش قضايی ایالت پنسیلوانیا از تجاوز و آزار جنسی کودکان در کلیسای کاتولیک


 مراسم دعا در یک کلیسای کاتولیک ( عکس از آرشیو)
مراسم دعا در یک کلیسای کاتولیک ( عکس از آرشیو)

یک کشیش به یک دختر ۷ ساله که برای عمل لوزه در بیمارستان بستری شده بود تجاوز کرد. کشیش دیگری یک پسر ۹ ساله را مجبور کرد از راه دهان با او سکس داشته باشد و بعد دهان پسر را با آب مقدس شست. پسر دیگر مجبور شد اعترافات خود را با کشیشی انجام دهد که او را آزار جنسی داده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این کودکان از جمله قربانیان حدود ۳۰۰ کشیش کاتولیک هستند که از دهه ۴۰ میلادی در ایالت پنسیلوانیا بیش از هزار و یا تعداد بیشتری از کودکان آزار جنسی داده اند. در گزارشی که روز سه شنبه توسط مراجع قضایی ایالت پنسیلوانیا منتشر شد تعدادی از مقامات ارشد کلیسای کاتولیک آمریکا از جمله اسقف اعظم فعلی شهر واشنگتن به پنهان کردن سیستماتیک شکایات قربانیان متهم شده اند.

در این گزارش یادآوری می شود که تعداد کودکان آزار دیده و کشیشانی که آنها را آزار داده اند ممکن است بسیار بیشتر از این باشد چون برخی از مدارک مخفیانه کلیسا از بین رفته و برخی از قربانیان هیچگاه شکایت نکرده اند.

در سال ۲۰۰۲ که آزار جنسی در کلیسای کاتولیک آمریکا به یک بحران سراسری بدل شد اسقف‌های این کلیسا اصلاحات گسترده‌ای از جمله مقررات سختگیرانه تری برای گزارش اتهامات به نیروی انتظامی و برکنار کردن سریع تر کشیشانی که کودکان را آزار می دهند را به اجرا گذاشت.

اما مراجع قضایی پنسیلوانیا می گویند تغییرات بیشتری ضروری است.

در بخشی از این گزارش که حدود ۹۰۰ صفحه است گفته می شود «با وجود برخی از اصلاحات ساختاری رهبران کلیسا از پاسخگویی به مردم گریخته اند. به دختران و پسران کم سن و سال تجاوز می شد و روحانیونی که مسئولیت انها را به عهده داشتند نه تنها کاری نکردند بلکه آن را پنهان می کردند.»

در بخش دیگری از این گزارش گفته می شود که از مقامات ارشد کلیسا همواره حفاظت شده و آنها ارتقا مقام پیدا کرده اند و سپس به این نتیجه می رسد که «هنوز برای بستن کتاب رسوایی‌های جنسی کلیسای کاتولیک زود است.»

دادستانی به این نتیجه رسیده که در تمامی موارد آزارهای جنسی ثبت شده مهلت زمانی برای اعلام جرم علیه متهم به پایان رسیده است. بیش از ۱۰۰ نفر از این کشیش‌ها درگذشته و تعداد زیادی هم بازنشسته شده و یا اخراج شده اند. دادستانی طبق شواهد مندرج در این گزارش فقط توانسته علیه دو کشیش اعلام جرم کند.

به گفته گروههای مدافع قربانیان تحقیقات مراجع قضایی پنسیلوانیا گسترده‌ترین تحققات قضایی است که ایالت‌های آمریکا تاکنون در مورد سوءاستفاده‌ها و آزار جنسی توسط کشیشان کاتولیک انجام داده اند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG