لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

توفان شان‌شان چند جزیره ژاپن را درنوردید؛ مرگ دست‌کم شش نفر


گزارش‌ها حاکی از مرگ دست‌کم شش نفر بر اثر توفان قدرتمند «شان‌شان» در ژاپن، علیرغم تبدیل آن به توفانی استوایی و ضعیف‌تر در روز جمعه، نهم شهریور، است.

این توفان که در هنگام وقوع یکی از شدیدترین توفان‌هایی بود که در دهه‌های اخیر ژاپن را درنوردیده، جزیره کیوشو را در روز پنج‌شنبه با تندبادهایی با سرعت تا ۲۵۲ کیلومتر در ساعت درهم کوبید.

سرعت این توفان در روز جمعه به ۱۰۸ کیلومتر در ساعت کاهش یافت، اما بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع محلی، همچنان با باران شدیدی همراه است و هشدارها دربارهٔ احتمال ایجاد تخریبِ راه‌ها و رانش زمین برقرار است.

علاوه بر جان‌باختگان، منابع رسمی از جمله سخنگوی دولت ژاپن، از زخمی شدن شدید ۸ نفر و جراحات خفیف ۷۰ نفر دیگر خبر می‌دهند که بسیاری از آنها بر اثر شکستن شیشه‌ها و کنده‌ شدن کاشی‌ها و سقف‌ها زخمی شده‌اند.

نزدیک به ۲۰۰ ساختمان نیز بر اثر وقوع توفان «شان‌شان» آسیب دیده است.

تجزیه و تحلیل یک مطالعه که روز جمعه توسط امپریال کالج لندن منتشر شده، نشان می‌دهد که احتمال وقوع توفان شان‌شان، به‌ دلیل گرم‌شدن زمین ۲۶ درصد افزایش یافته است.

رالف تومی، مدیر مؤسسه گرانتام در کالج امپریال لندن گفت: «بدون حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به عنوان علت اصلی تغییرات آب و هوایی، توفان‌ها ویرانی‌های بزرگ‌تری برای ژاپن به ارمغان خواهند آورد.»

وقوع توفان مقامات ژاپنی را بر آن داشت تا بالاترین هشدار را در چندین منطقه صادر کنند؛ به بیش از پنج میلیون نفر توصیه شده که محل زندگی خود را تخلیه کنند، اگرچه مشخص نیست که چند نفر به این توصیه عمل کنند.

روز جمعه همچنین آژانس هواشناسی ژاپن هشدارهایی را برای رانش زمین در بسیاری از نقاط کیوشو تا شیزوئوکا در جزیره اصلی هونشو، منطقه توکیو و کاناگاوا در نزدیکی آن صادر کرد.

XS
SM
MD
LG