لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

محکومیت شاپرک شجری‌زاده به دو سال زندان تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی


شاپرک شجری‌زاده، یکی از زنان مشهور به دختران خیابان انقلاب، در گفت‌وگوی زنده با مخاطبانش در اینستاگرام‌‌لایو خبر داد که به دو سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

بر اساس قوانین ایران حبس تعزیری اجرا خواهد شد اما حبس تعلیقی در صورتی اجرا خواهد شد که فرد محکوم شده در دادگاه به دلیل اتهام مرتبطی با حکم قبلی بار دیگر محکوم شود.

عباس جعفری دولت‌آبادی٬ دادستان تهران، روز ۱۰ تیر بدون ذکر نام خبر داده بود که یکی از دختران خیابان انقلاب به دوسال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

او همچنین گفته بود که دادستانی معتقد است،حکم ۱۸ سال زندان درباره این فرد «قابل تعلیق» نیست و دادستانی به این حکم اعتراض خواهد کرد.

از سخنان آقای جعفری دولت‌آبادی بر می‌آید که دادستانی معتقد بوده برای خانم شجری‌زاده باید حکم ۲۰ سال زندان تعزیری صادر شود.

در جریان اعتراض‌های علنی علیه حجاب اجباری در سال گذشته شماری از زنان بازداشت شده‌اند که از بین آنها، بنا بر احکام اولیه، نرگس حسینی به دو سال زندان ، مریم شریعتمداری به یک سال زندان و شیما بابایی به دو ماه زندان محکوم شده‌ اند.

شاپرک شجری‌زاده اوایل اسفند پارسال به دلیل برداشتن روسری در خیابان قیطریه تهران بازداشت و چند روز بعد به قید وثیقه آزاد شد.

او همچنین روز ۱۸ اردیبهشت برای دومین بار در کاشان بازداشت و پس از حدود ۱۰ روز آزاد شده بود.

اعتراض علنی به حجاب اجباری از دی‌ماه ۹۶ در خیابان انقلاب تهران و توسط دختری به نام ویدا موحد آغاز شد.

پس از آن شمار دیگری از دختران در مناطق مختلف همین خیابان و همچنین در دیگر خیابان‌ها و شهرهای ایران، با رفتن روی بلندی و برداشتن پوشش سر، نسبت به حجاب اجباری اعتراض کردند.

برخورد خشونت‌آمیز علیه این دختران با انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، روبه رو شد اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این اعتراض‌ها را نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسئله حجاب» خواند.

با استفاده از اینستاگرام شاپرک شجری‌زاده، و گزارش‌های وب‌سایت زیتون و رادیوفردا؛ ا.م./ م.ا.
XS
SM
MD
LG