لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

‌قوه قضائیه ایران می‌گوید مجازات‌های تکمیلی شروین حاجی‌پور لغو شده است


شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»
​
شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای» ​

قوه قضائیه ایران اعلام کرد مجازات‌های تکمیلی شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای»، لغو شده است، و سخنگوی آن نیز اعلام کرد که او اگر اظهار «ندامت» کرده و بخواهد از طریق اعاده دادرسی یا اختیارات رئیس قوه قضائیه اقدام کند، فضا وجود دارد.

دفتر رسانه‌ای قوه قضائیه خبر حذف مجازات‌های تکمیلی را روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد در واکنش به یادداشت عباس عبدی در شماره روز ۱۴ مرداد روزنامه «اعتماد» اعلام کرد که نوشته بود برخی احکام قضایی و مجازات‌ها، از جمله مورد شروین حاجی‌پور، بازتاب‌های منفی در جامعه دارد.

به گفته قوه قضائيه، یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر استان مازندران پس از اعتراض شروین حاجی‌پور به رای دادگاه، این اعتراض را بررسی کرده و به‌دلیل این‌که مجازات‌های تکمیلی را متناسب با حال متهم و جامعه تشخیص نداده، آن‌ها را لغو کرده است.

مجازات تکمیلی این خواننده برنده جایزه گرمی عبارت بودند از «دو سال ممنوعیت خروج از ایران، جمع‌آوری دستاوردهای انقلاب ۵۷ و انتشار در فضای مجازی و خلاصه‌نویسی چند کتاب وساخت موسیقی علیه آمریکا» .

همچنین بر اساس توضیح قوه قضائیه، اجرای نیمی از مجازات حبس شروین حاجی‌پور نیز به حالت تعلیق در آمده است.

در همین حال، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه در مورد تجدیدنظر در احکام قطعی این خواننده گفت که تجدیدنظر درباره احکام قطعی به دو روش خاص صورت می‌گیرد؛ اعاده دادرسی و نظر رئیس قوه قضائیه.

او می‌گوید شروین حاجی‌پور یا وکلای او تاکنون هیچ درخواستی برای اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور ثبت و ضبط نکرده‌اند.

آقای جهانگیر افزود: «او اگر نادم باشد و بخواهد از طریق اعاده دادرسی یا اختیارات رئیس قوه قضائیه اقدام کند، فضا وجود دارد. اگر درخواستی صورت نگیرد، حکم اجرا خواهد شد».

شروین حاجی‌پور که به‌دلیل ساخت و خواندن آهنگ «برای» به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود، روز ۹ مرداد گفته بود حکم سه سال و هشت ماه حبسی که در دادگاه علیه او صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است.

ترانه «برای» در روزهای نخست پس از آغاز اعتراض سراسری ۱۴۰۱ از سوی شروین حاجی‌پور اجرا و منتشر شد و کمی بعد او بازداشت و روانه زندان شد، اما اواخر همان سال به‌طور موقت از زندان آزاد شد.

XS
SM
MD
LG