لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

یک کشتی دیگر در دریای سرخ توسط «حوثی‌ها» هدف حمله قرار گرفت


دود ناشی از هدف قرار گرفتن یک کشتی در دریای سرخ توسط حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران
دود ناشی از هدف قرار گرفتن یک کشتی در دریای سرخ توسط حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران

یک کشتی در حال تردد در دریای سرخ روز پنجشنبه هفتم تیر خبر داد که مورد حمله قرار گرفته است. از محل و چگونگی این حمله چنین برمی‌آید که این مورد دیگری از حملات حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران به شناورهای در حال تردد در مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی است.

شرکت خصوصی امنیت کشتیرانی «امبری» که اولین منبع انتشار این خبر است گفت این شناور در آب‌های نزدیک به بندر یمنی حدیده از طریق تماس تلفنی خبر داده بود که مورد حمله قرار گرفته و یک کشتی جنگی در دریای سرخ به این حمله واکنش نشان داده است.

در مورد تلفات احتمالی این حمله و یا آسیب دیدن کشتی هنوز اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.

مرکز عملیات دریانوردی تجاری در نیروهای مسلح بریتانیا نیز خبر این حمله را تایید کرده و گفته که نهادهای مسئول در منطقه در حال تحقیق در مورد این رویداد هستند.

حوثی‌ها تاکنون مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌اند. این گروه معمولا چندین ساعت و گاه چند روز پس از حملات خبر آن را اعلام می‌کند.

در حدود هشت ماهی که از شروع حملات حوثی‌ها به مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی می‌گذرد بیش از ۶۰ کشتی با موشک و پهپاد هدف قرار گرفته‌اند که به مرگ چهار ملوان منجر شده است.

این گروه یک کشتی را توقیف و دو کشتی دیگر را غرق کرده است.

ائتلافی از کشورهای غربی به رهبری آمریکا از دی‌ماه گذشته حمله به مواضع حوثی‌ها در خاک یمن را آغاز کرده است.

حوثی‌ها می‌گویند در آخرین موج از حملات ائتلاف بین‌المللی در اوایل خردادماه دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ۴۲ نفر مجروح شدند.

این گروه می‌گوید حملات آن‌ها که در حمایت از فلسطینی‌ها انجام می‌شود تا برقراری آتش‌بس در نوار غزه ادامه خواهد یافت.

حوثی‌ها مدعی‌اند که در حملات خود فقط شناورهای مرتبط با اسرائیل‌، آمریکا و بریتانیا را هدف می‌گیرند. ولی بسیاری از کشتی‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند هیچ ارتباطی با اسرائیل و عملیات نظامی آن کشور در غزه نداشتند و مقصد برخی از آن‌ها هم ایران بوده است.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، غروب پنجم تیرماه مسئولیت حمله به کشتی فله‌بر تحت مالکیت یک شرکت یونانی که با پرچم لیبریا در تردد بود به نام «ام اس‌سی‌سارا- ۵» را پذیرفت.

روز چهارشنبه نيز حوثی‌ها ادعا کردند که در این حمله از یک موشک بالستیک جدید و ماورای صوت (هایپرسونیک) استفاده کرده‌اند که قادر است کشتی‌ها را در فاصله بسیار دور‌تری از مناطق تحت کنترل این گروه در خاک یمن هدف قرار دهد.

اکثر حملات حوثی‌ها تاکنون در خلیج عدن روی داده است ولی در موارد اندکی کشتی‌های در حال تردد دورتر از این محدوده در دریای سرخ و دهانه اقیانوس هند نیز هدف قرار گرفته‌اند.

همزمان، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که در جدیدترین حملات به خاک یمن یک تاسیسات رادار حوثی‌ها را منهدم کرده است.

روز ششم تیرماه نیز حمله دیگری در خلیج عدن روی داد که ظن آن می‌رود توسط حوثی‌ها انجام شده باشد ولی این گروه تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG