لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

صنعت کشتیرانی خواستار اقدام فوری برای توقف حملات دریایی حوثی‌ها شد


کشتی یونانی «توتور»
کشتی یونانی «توتور»

گروه‌های پیشرو در صنعت کشتی‌رانی پس از غرق شدن دومین کشتی در حملات حوثی‌های یمن خواستار اقدامات فوری در دریای سرخ برای جلوگیری از حملات این گروه به کشتی‌های تجاری شدند.

شبه‌نظامیان حوثی متحد ایران نخستین حملات پهپادی و موشکی خود به این آبراه مهم تجاری را در ماه نوامبر با ادعای حمایت از فلسطینی‌ها در غزه انجام دادند. این گروه تاکنون بیش از ۷۰ بار به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده، یک فروند کشتی با خدمه آن را توقیف کرده و دست‌کم سه دریانورد را کشته است.

بزرگترین انجمن‌های کشتی‌رانی جهان در بیانیه مشترکی گفتند: «این تاسف‌آور است که دریانوردان بی‌گناه در حالی که صرفاً کار خود را انجام می‌دهند مورد حمله قرار می‌گیرند، آن هم کارهایی حیاتی که مردم جهان را گرم و سیر می‌کند و به آنها لباس می‌پوشاند.»

بیانیه یادشده می‌افزاید: «این حملات باید متوقف شوند. ما از دولت‌هایی که در این منطقه نفوذ دارند می‌خواهیم تا از دریانوردان بی‌گناهمان محافظت کنند و دست به اقدامی فوری برای کاهش تنش‌ها در دریای سرخ بزنند.»

گزارش‌‌ها حاکی از آن است کشتی یونانی «توتور» با بار ذغال سنگ که هفته گذشته در دریای سرخ هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت، غرق شده است. به گفته منابع آگاه، این کشتی هم هدف حمله موشکی حوثی‌ها و هم هدف قایق‌های بدون سرنشین انفجاری آنها قرار گرفت.

طی ماه‌های اخیر نیروهای دریایی بین‌المللی برای دفاع از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ مستقر شده‌اند، اما حملات حوثی‌ها افزایش یافته است. با این حال ارتش ایالات متحده تقریبا به طور روزانه مواضع حوثی‌ها و پهپادها و موشک‌های آنها را هدف می‌گیرد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز چهارشنبه نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی طی ۲۴ ساعت اخیر توانسته‌اند دو فروند قایق بدون سرنشین حوثی‌های تحت حمایت ایران را در دریای سرخ منهدم کنند.

بیانیه این نهاد می‌افزاید که نیروهای آمریکایی در حمله موفق جداگانه‌ای یکی از مراکز کنترل و فرماندهی حوثی‌ها در خشکی را هدف قرار داده‌اند.

حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ باعث شده است که ترابری جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را که از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا می‌گذرد، انتخاب کنند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و بیانیه سنتکام؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG