لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

وزیر جدید راه «تمام ظرفیت اتوبوسی کشور» را به زائران اربعین اختصاص داد


فرزانه صادق، وزیر جدید راه و شهرسازی، در مرز شلمچه
فرزانه صادق، وزیر جدید راه و شهرسازی، در مرز شلمچه

فرزانه صادق، وزیر جدید راه و شهرسازی ایران، می‌گوید «تمام ظرفیت اتوبوسی کشور» به سوی مرزها گسیل می‌شوند تا ایاب و ذهاب زائران ایرانی اربعین با مشکل مواجه نشود.

خانم صادق که روز جمعه دوم شهریورماه با احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی کل کشور، در مرز شلمچه دیداری کوتاه داشت گفت در این زمینه «تفاهمی با وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رئیس جمهور ایجاد شد».

او گفت: «باید خدمات بیشتری به زوار ارائه شود که در سال‌های آتی به کمک دولت و مجلس این مسیر تداوم خواهد یافت.»

همزمان داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ایران، هم گفته است: «همزمان با افزایش موج سفرهای بازگشت زائران، همه ناوگان حمل ونقل عمومی کشور به منظور خدمات‌رسانی بهینه بسیج شده است.»

این در حالی است که بخش بزرگی از سیستم حمل‌ و نقل بین‌شهری ایران از قبل برای زائران اربعین در نظر گرفته شده است. همزمان نه وزیر راه و نه هیچ مقام دیگر مشخص نکرده‌اند که دیگر مسافران که قصد سفر به نقاط دیگر کشور را دارند در زمان اربعین از چه امکاناتی برخوردار خواهند بود.

همزمان کمبود یا فقدان اتوبوس‌های بین‌شهری با واکنش و انتقاد شهروندان در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

یاور صادقی، فعال اقتصادی، شامگاه جمعه دوم شهریور با اشاره به اینکه شهروند ایرانی که مالیات می‌دهد، حق دارد از خدمات حمل‌ و نقل عمومی استفاده کند، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئيتر سابق) نوشت: «هیچ وسیلهٔ نقلیهٔ بین‌شهری در مملکت وجود ندارد.»

محسن حیدری، دانش‌آموختهٔ دانشگاه تهران، نیز با اشاره به اینکه اتوبوس‌های مسافربری به طور کلی در جاده‌های ایران کم شده‌اند، نوشت در ایام اربعین «همین تعداد کم»‌ هم حذف می‌شوند.

رسانهٔ حقوق بشری حال‌وش نیز با انتشار ویدئویی در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت اتوبوس «اجاره‌ای کشور پاکستان» برای رساندن زائران کربلا در محور کهیر به رزآباد «به صورت غیر ایمن، بدون چراغ خطر» در جاده در حال تردد است.

حال‌وش نوشت این اتوبوس‌ها برای رساندن زائرین «از مرز تفتان و ریمدان وارد کشور» می‌شوند و به دلیل «برعکس بودن لاین حرکت جاده‌ای و فرمان ماشین و فرسودگی آن‌ها» حضور این اتوبوس‌ها در جاده‌های ایران خطرناک است.

واژگونی اتوبوس حامل زائران پاکستانی مراسم اربعین شامگاه ۳۰ مرداد در استان یزد موجب کشته‌ شدن دست‌کم ۲۸ نفر و مصدومیت ۲۳ فرد دیگر شد.

این اتوبوس که از مرزهای شرقی ایران در سیستان‌ و بلوچستان به سمت مرز چذابه در خوزستان در حرکت بود، بین ۵۱ تا ۵۳ سرنشین داشت که بر اساس گزارش‌ها همه پاکستانی بودند.

«نقص فنی در سیستم ترمز، ناآشنایی راننده با مسیر و فرسودگی خودرو» به عنوان دلایل این حادثه اعلام شد.

مراسم اربعین که به مناسبت چهلمین روز کشته‌ شدن امام سوم شیعیان برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر با تلاش جمهوری اسلامی و هزینه کردن بودجه فراوان، به یک مراسم تبلیغات مذهبی بسیار بزرگ تبدیل شده است.

میلیون‌ها تن از شیعیان، به‌ویژه از ایران، به این مناسبت در شهر کربلا در عراق تجمع کرده و به عزاداری می‌پردازند.

انتقاد از کمبود اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه عمومی در حالی بار دیگر شنیده می‌شود که اربعین مراسمی سالانه است و مقامات مسئول در جمهوری اسلامی دست‌کم یک سال برای تأمین نیاز تمام مسافران، مذهبی و غیرمذهبی، وقت داشته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، شبکه‌های اجتماعی، رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG