لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

اولین سفر رئیس‌جمهور مصر به ترکیه پس از ۱۲ سال، همزمان با بهبود روابط دو کشور


عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور برای دیدار و گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، وارد آنکارا شد.

این اولین سفر یک رئیس‌جمهور مصر به ترکیه پس از ۱۲ سال است و نشانه‌ای از بهبود مناسبات دو قدرت منطقه‌ای تلقی می‌شود که مدت‌ها روابط سردی داشتند.

سفر رجب طیب اردوغان به قاهره در بهمن ماه سال گذشته نیز اولین دیدار او از مصر در ۱۲ سال گذشته و گام مهمی در بهبود مناسبات دو کشور بود که بیش از یک دهه به شدت تیره بود.

در پی کودتای ارتش مصر به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۳ و برکنار کردن دولت وقت این کشور به نخست‌وزیری محمد مرسی از اخوان المسلمین مناسبات قاهره و آنکارا به شدت تیره شد.

محمد مرسی که متحد ترکیه محسوب می‌شد، یک سال قبل از کودتای ارتش به عنوان اولین رئیس‌جمهور مصر که در رای‌گیری دمکراتیک انتخاب شده بود به قدرت رسید و در اولین سفر خارجی خود از ترکیه دیدار کرد.

روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه غروب سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «در این دیدار تمامی جنبه‌های مناسبات ترکیه و مصر مورد بازبینی قرار می‌گیرد و اقدامات مشترک برای توسعه همکاری‌ها بررسی می‌شود. رهبران دو کشور در مورد موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای، به خصوص حملات اسرائیل به نوار غزه و مناطق اشغالی فلسطین، گفتگو خواهند کرد.»

آقای اردوغان در فرودگاه آنکارا از عبدالفتاح السیسی استقبال کرد. آن‌ها سپس با خودروی تشریفاتی رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در مراسم استقبال رسمی به کاخ ریاست جمهوری رفتند.

روسای جمهور دو کشور ریاست اولین جلسه شورای همکاری‌های راهبردی مصر و ترکیه را برعهده خواهند داشت که پس از پایان مراسم اسقبال در کاخ ریاست جمهوری شروع می‌شود.

عبدالفتاح السیسی در بیانیه‌ای گفت که سفر او به آنکارا و دیدار آقای اردوغان از قاهره در ماه فوریه نشانه‌ای از اراده مشترک مصر و ترکیه برای آغاز دوران جدیدی از دوستی و همکاری است.

روند بهبود مناسبات آنکارا و قاهره در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که ترکیه با تعدیل مواضع خود و اقدامات دیپماتیک دلجویانه تلاش کرد مناسبات تیره خود با رقبای منطقه‌ای از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر را بهبود دهد.

مصر و ترکیه سال گذشته مناسبات دیپلماتیک خود را به سطح سفرا ارتقاء دادند و آنکارا اعلام کرده که به مصر پهپادهای نظامی صادر خواهد کرد.

رجب طیب اردغان در سفر ماه فوریه به قاهره گفت دو کشور قصد دارند در مدت کوتاهی حجم مبادلات تجاری خود را حدود پنج میلیارد دلار افزایش دهند.

بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، صادرات این کشور به مصر در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی با رشدی ۲۹ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده و وارداتش از مصر نیز با رشد ۱۵ درصدی به ۲.۶۵ میلیارد دلار رسیده است.

طی دوره یاد شده همچنین ۱۲۰ هزار گردشگر مصری از ترکیه دیدار کرده‌اند که رشدی ۲۰ درصدی نسبت به دور مشابه ۲۰۲۳ دارد.

آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، گزارش داد که در جریان سفر عبدالفتاح السیسی به آنکار دو کشور حدود ۲۰ یادداشت تفاهم و قرارداد در عرصه‌های انرژی، دفاعی، بهداشتی، آموزشی، فرهنگی و گردشگری امضا می‌شود.

آناتولی افزود که گسترش همکاری دو کشور در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر و گازطبیعی مایع (ال‌ان‌جی) نیز در این مذاکرات مطرح خواهد شد.

دولت ترکیه که حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه را به شدت محکوم کرده است، از طریق مصر هزاران تن کمک بشردوستانه برای فلسطینیان ساکن نوار غزه ارسال کرده و از نقش دولت مصر در اقدامات بشردوستانه و میانجی‌گری با هدف برقراری آتش‌بس قدردانی کرده است.

XS
SM
MD
LG