لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

آیا علمکرد «اسنپ» قانونی است؟


پس از آنکه مشخص شد «اسنپ» گوشی رانندگانش را «رصد» می‌کند اطمینان به این اپلیکیشن در ایران کاهش یافت. مدتی این اپلیکیشن از کافه بازار حذف شد و حتی رقیب این سرویس یعنی «تپسی» هم از آن شکایت کرد.

به گزارش روزنامه شرق، چاپ تهران، «شرکت اسنپ به عنوان اولین سامانه آنلاین جابه‌جایی مسافر در ایران به رانندگان طرف قرارداد خود اجازه نمی‌دهد با سرویس‌های رقیب به صورت همزمان کار کنند». این روزنامه حتی گفته است «اسنپ برای رانندگانی که این قانون را نقض کنند، جرائمی در نظر گرفته که اخراج از سیستم از جمله آنهاست».

یکی از رانندگان یک شرکت آنلاین در همین زمینه به «شرق» این‌ طور گفته است: «وقتی خواستم اپ مخصوص رانندگان اسنپ را نصب کنم، پیام خطا داد چون اپ شرکت رقیب را هم روی گوشی‌ام داشتم. برای این کار یا باید دو تا گوشی داشته باشیم، یا اپ شرکت دیگر را حذف کنیم».

نکته‌ای که در گفته‌های این راننده وجود دارد، حکایت از تلاش اسنپ برای حذف رقبای کوچک‌تر از خود است. این فرآیند در نهایت منجر به حذف یا ضعیف‌ شدن بیش از حد رقبا و در نتیجه انحصار مطلق در بازار مسافرکش‌های آنلاین خواهد شد. به این ‌شکل قابل پیش‌بینی است که در عرصه‌ بدون رقیب و انحصاری، هم قیمت و هم کیفیت خدمات ارائه‌ شده در این حوزه در نهایت به ضرر مصرف‌کننده خواهد شد.

تپسی به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی رقیب اسنپ، به دلیل همین تلاش‌ها برای انحصار مطلق در بازار، اقدام به شکایت از اسنپ در شورای رقابت کرده است. با این حال شورای رقابت با شکایت تپسی مبنی بر انحصار اسنپ مخالفت کرد و نتیجه گرفت که چون رانندگان در انتخاب شرکت آزاد هستند، این موضوع اخلال در رقابت نیست و در نتیجه این اقدام را مصداق «وقوع اخلال در رقابت» تشخیص نداد.

تاکسی آنلاین تپسی دومین شرکت پس از اسنپ در ایران در زمینه حمل و نقل مسافر با استفاده از اینترنت است.

علاوه بر این شکایت که راه به جایی نبرد، در اواخر آذر ماه پس از اینکه اسنپ با اعمال تغییری در اپ رانندگان، کارکنان خود را مجبور به حذف اپلیکیشن Waze از روی گوشی کرد، کافه‌بازار هم اپ اسنپ رانندگان را به دلیل نقض قوانین از مارکت خود حذف کرده بود.

به جز موضوع رقابت و مسائل مطرح‌شده، بیم آن می‌رود که «اسنپ» در بخش‌هایی بدون اطلاع کاربران، از اطلاعات گوشی‌های این افراد نیز با خبر شده است. در موردی ثابت شده که اسنپ می‌تواند از اپ‌هایی که روی گوشی رانندگانش نصب شده با خبر باشد. این اپ حتی می‌تواند به شماره‌ها و اطلاعات شخصی کاربرانش دسترسی داشته باشد. این میزان دسترسی هم اکنون باعث شده برخی افراد دیگر از خدمات این شرکت استفاده نکنند.

مدیر فناوری شرکت تاکسی آن‌لاین اسنپ در واکنش به گزارش‌هایی درباره تجسس این شرکت از برنامه‌های تلفن همراه کاربرانش اعلام کرد که این شرکت به برنامه‌های گوشی تلفن کاربرانی که از سیستم اندروید استفاده می‌کنند دسترسی دارد اما به عکس‌های کاربران دسترسی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا اسنپ خدمات خود را در مدت کمتر از ۴ سال به بیش از ۳۰ شهر افزایش داده است. زادگاه این سامانه تهران است و به مدت دو سال تنها در همین شهر فعالیت می‌کرد. اسنپ، اکنون و در انتهای سال ۹۶، خدمات خود را به ۳۳ شهر رسانده است.

XS
SM
MD
LG