لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

ابرموشک اسپیس‌ایکس چهارمین پرواز آزمایشی را بدون حادثه انجام داد


موشک «استارشیپ» بدون محموله پس از پرتاب از پایگاه فضایی در ایالت تگزاس به سمت شرق پرواز کرد و به سوی اقیانوس هند رفت
موشک «استارشیپ» بدون محموله پس از پرتاب از پایگاه فضایی در ایالت تگزاس به سمت شرق پرواز کرد و به سوی اقیانوس هند رفت

«استارشیب»، ابرموشک محصول شرکت اسپیس‌ایکس، روز پنجشنبه ۱۷ خرداد برای اولین بار و در چهارمین پرواز آزمایشی پس از پرتاب از پایگاه فضایی در تگزاس توانست تمام مسیر پیش‌بینی شده را طی کند و بدون وقوع انفجار به زمین بازگردد.

هر سه پرواز آزمایشی این موشک بزرگ که طول آن حدود ۱۲۰ متر است با انفجار آن در مسیر پرواز و یا هنگام بازگشت به زمین ناکام مانده بود.

اما در این پرواز آزمایشی که طولانی‌ترین و موفقیت‌آمیز‌ترین مورد است موشک و فضاپیمای متصل به آن به شکلی کنترل‌شده و بدون حادثه به سطح زمین بازگشتند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق)، نوشت: «به‌رغم از دست دادن تعدادی از صفحات و صدمه دیدن یکی از بال‌ها، استارشیب تمام مسیر را طی کرد و به آرامی در اقیانوس فرود آمد».

موشک «استارشیپ» بدون محموله پس از پرتاب از پایگاه فضایی در ایالت تگزاس به سمت شرق پرواز کرد و به سوی اقیانوس هند رفت. به فاصله چند دقیقه اولین قسمت از تقويت‌کننده (بوستر) آن بر فراز خلیج مکزیک از موشک جدا شد و در نقطه تعیین‌شده در دریا افتاد.

این موشک فضاپیما در طول پرواز خود به ارتفاع ۲۱۱ کیلومتری از سطح زمین رسید و بخشی از مسیر خود را با سرعت بیش از ۲۶ هزار کیلومتری در ساعت طی کرد.

در پخش فیلم زنده از پرواز می‌شد دید که هنگام بازگشت، بر اثر اصابت موشک با جو زمین قطعاتی از آن جدا شد ولی به‌دلیل مخدوش شدن تصاویر مخابره شده در این لحظات آسیبی که به موشک وارد شد مشخص نبود.

با این همه، موشک «استارشیب» تا آخرین لحظه فرودش در نقطه تعیین‌شده در اقیانوس هند با مرکز کنترل پرواز در ارتباط بود و این نشان می‌دهد که آسیب جدی ندیده است.

این پرواز بدون سانحه پیشرفت مهمی در برنامه‌های شرکت اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد از موشک‌های فضاپیما و طرح‌های مشترک این شرکت و ناسا برای اعزام فضانوردان به ماه و مریخ است.

شرکت اسپیس‌ایکس در پرواز آزمایشی ماه مارس به انجام موفقیت‌آمیز ماموریت و پرهیز از انفجار موشک نزدیک شده بود. ولی ارتباط مرکز کنترل با موشک قطع شد و پس از منحرف شدن موشک از مسیر پیش‌بینی‌شده قبل از رسیدن به محدوده فرود، در فضا منفجر شد.

علاوه براین، موتور تقویت‌کننده موشک در اولین دقایق پرواز بر فراز خلیج مکزیک از هم پاشید.

در دو پرواز آزمایشی سال گذشته نیز موشک به فاصله کوتاهی پس از بلند شدن از پایگاه فضایی در جنوب ایالت تگزاس در آسمان منفجر شدند.

اسپیس‌ایکس نرم افزارها و همین‌طور سیستم کنترل بازگشت و فرود موشک را بهبود داده است. اداره هوانوردی غیرنظامی آمریکا روز سه‌شنبه چهارمین پرواز آزمایشی این موشک را تائید کرده و گفته بود که تمامی الزامات ایمنی در آن رعایت شده است.

موشک‌های غول پیکر «استارشیب» برای استفاده مجدد طراحی شده‌اند. به همین دلیل شرکت اسپیس‌ایکس می‌خواهد جدا شدن موتور تقویت‌کننده (بوستر) بر فراز خلیج مکزیک و فرود موشک در آب‌های اقیانوس هند را دقیق‌تر کند تا همه اجزای موشک در پروازهای بعدی قابل استفاده باشند.

ولی به نظر می‌رسد که تا تحقق این هدف راه طولانی در پیش است. هیچ‌یک از قطعات موشکی که روز پنجشنبه پرواز کرد قابل بازیافت و استفاده مجدد نیست.

ناسا برای اعزام فضانوردان به کره ماه که قرار است اواخر دهه میلادی جاری انجام شود، دو موشک

«استارشیپ» سفارش داده است. فضانوردان در این مامویت‌ها با موشک و کپسول فضایی ناسا از زمین پرواز می‌کنند ولی در مدار ماه برای فرود بر سطح این سیاره به یک موشک «استارشیب» می‌پیوندند.

شرکت اسپیس‌ایکس پیش‌فروش سفرهای گردشگری در اطراف ماه را آغاز کرده است. اولین متقاضی خصوصی این سفر، یک ثروتمند ژاپنی و همراهانش، هفته گذشته به‌دلیل تاخیر طولانی در اجرای آن از این سفر منصرف شدند.

ولی ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس، طرح‌های بلندپروازنه‌ای دارد و امیدوار است که موشک‌های «استارشیپ» در آینده بتوانند افراد و زیرساخت‌های لازم برای بنای یک شهر فضایی را به کره مریخ ببرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG