لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

دومین سالگرد مهسا؛ از اعتصاب کردستان تا تجمع در سراسر جهان، پیام نماینده آمریکا


دومین سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» همچون سال گذشته با جلوگیری از تلاش خانواده او برای برگزاری مراسم یادبود و همچنین اعتصاب در برخی شهرهای استان کردستان همراه بود.

امجد امینی، پدر مهسا، روز یکشنبه ۲۵ شهریور از اعتصاب عمومی و همدردی گسترده اصناف، کسبه، مغازه‌داران و همه مردم مناطق کردنشین و ایرانیان در نقاط مختلف جهان قدردانی کرد.

آقای امینی در یادداشت خود در اینستاگرام همچنین تاکید کرد که که این همدردی‌ها «هشدار و پیام اعتراضی روشنی است به مسئولان امر که هرگز نباید فرزندان این مملکت را بی‌محابا مشابه آنچه بر سر ژینا و ژیناها آمد مورد ظلم و ستم قرار داد».

به‌دنبال فراخوان‌های مختلف، شماری از شهرهای استان کردستان در روز یکشنبه شاهد اعتصاب کسبه و بازاریان بود.

به گزارش وبسایت هه‌نگاو و همچنین رسانه‌هایی که اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهند، اعتصاب‌ها از جمله در شهرهای سقز، مهاباد، بوکان، دیواندره، سنندج، مریوان، اشنویه، کرمانشاه، قروه و پیرانشهر برگزار شد و در برخی از آن‌ها با تهدیدهای نهادهای امنیتی یا «چند مورد شکستن قفل مغازه‌ها» همراه بود.

مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، نیز در پیامی تاکید کرد «سیه‌رویانی که چشم دیدن زیبایی دختر میهن‌شان را نداشتند… بر پیشانی جهان رسوای ابدی تاریخ می‌شوند».

پیام‌ها و واکنش‌ها

شمار دیگری از چهره‌ها، خانواده‌های دادخواه و زندانیان سیاسی نیز پیام‌هایی به مناسبت سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» منتشر کردند.

از جمله گروهی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات با انتشار یک پیام مشترک در شبکه‌های اجتماعی، خطاب به مردم نوشتند: «از امروز، هر کجا هستی، شاخه گُلی به یادشان بگذار».

دفتر امور زنان سازمان ملل نیز با اشاره به تشدید خشونت علیه زنان ایران در دو سال گذشته، در پیامی نوشت: ما در کنار زنان ایران ایستاده‌ایم تا خواسته‌های به‌حق آن‌ها برای برابری و استفاده از حقوق خود از جمله حق انتخاب پوشش محقق شود.

نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و زندانی سیاسی در ایران، نیز در پیام خود بار دیگر خواستار جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی از سوی نهادهای بین‌المللی شد و نوشت: «رهایی زنان از چنبره ستم و تبعیض، قدرت‌بخشی به نیروی پیش‌برنده صلح و دموکراسی است».

در همین حال آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، ضمن تأکید بر ادامه حمایت دولت آمریکا از معترضان در داخل ایران گفت: مهسا امینی تنها به دلیل نداشتن حجاب مورد نظر حکومت بازداشت و سپس کشته شد.

آقای پیلی در پیامی ویدئویی تصریح کرد که رژیم ایران به اعتراضات «زن زندگی آزادی» «بی‌رحمانه پاسخ داد» که از جمله شامل بازداشت‌های گسترده، خشونت جنسی، اعترافات اجباری، شکنجه و اعدام در پی محاکمه‌های ساختگی بود.

همچنین شاهزاده رضا پهلوی روز یک‌شنبه با تاکید بر این‌که «صدای مهسا امینی همچنان زنده است»، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «راه همه قهرمانان جاویدنام وطن که جان خود را برای آزادی و سربلندی ایران فدا کردند ادامه دارد؛ نام پرافتخارشان را با صدای رسا فریاد بزنید، داستان شجاعت شان را به اشتراک بگذارید، یاور خانواده‌های دلیرشان باشید و دوشادوش هم در برابر رژیم جمهوری اسلامی بایستید. ما باهم قوی‌تریم.»

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه و زندانی سیاسی، نیز در پیامی تاکید کردند: «نسلی که در قیام مهسا تمام‌عیار جنگید، دستگیر شد و شهید شد، اما تسلیم نشد و نمی‌شود».

این دو زندانی سیاسی با بیان این‌که «پزشکیان فریبکارانه مدعی شد دانشجو حق دارد اعتراض کند اما نگفت بعد از این‌که دانشجو اعتراض کرد چه بلایی سرش می‌آورند» تصریح کرده‌اند: این حق و همچنین حق حاكميت مردم را «به هر قیمت در كنار مردم به دست مى‌آوريم».

تجمعات بیرون از ایران

روز یکشنبه همچنین تجمعات و راهپیمایی‌هایی در شهرهای مختلف جهان، از جمله پاریس، لندن، لس‌آنجلس، تورنتو، نیویورک، هامبورگ، واشینگتن و استکهلم برگزار شد.

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله و اهل سقز بود که ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در تهران به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد و پس از سه روز اغما، سرانجام ۲۵ شهریور در بیمارستان کسری در تهران جان باخت.

مرگ او سرآغاز اعتراضات گسترده و چندماهه در ایران با نام «زن زندگی آزادی» شد که سرکوب بسیار شدید حکومتی را به همراه داشت.

از جنبش «زن، زندگی، آزادی» به عنوان گسترده‌ترین و عمیق‌ترین اعتراضات مردم ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی یاد می‌شود.

XS
SM
MD
LG