لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

موج جدید حملات سنگین روسیه به بندر اودسا؛ یک تن کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند


کلیسای جامع اودسا که در جریان تهاجم روسیه ویران شد
کلیسای جامع اودسا که در جریان تهاجم روسیه ویران شد

هم‌زمان با موج جدید حملات روسیه به بندر اودسا در بامداد یک‌شنبه یکم مرداد، مسکو دلیل مرگ خبرنگار جنگی یک شبکهٔ مهم تلویزیونی روسیه را «بمب‌های خوشه‌ای به‌کاررفته از سوی اوکراین» اعلام کرد.

نیروی هوایی ارتش اوکراین در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که روسیه در بامداد یک‌شنبه با موشک‌های دقیق «اونیکس» و «کروز» به اودسا حمله کرد.

اوله کیپر، فرماندار این بندر جنوبی اوکراین، خبر داد که علاوه بر کشته شدن یک تن و زخمی شدن ۲۲ نفر از جمله چهار کودک، زیرساخت‌ها، مراکز مسکونی و اماکن مذهبی در حملات انجام‌شده از سوی ارتش روسیه که از آن با عنوان «هیولاها» نام برده، آسیب دیده است.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اوکراین نشان می‌دهد که در بزرگ‌ترین کلیسای جامع اودسا که ۲۱۴ سال قدمت دارد، ویرانی زیادی به‌بار آمده است. در یک ویدئو یک مرد وحشت‌زده از عواقب بمباران می‌گوید که «دیگر کلیسایی وجود ندارد».

از اوایل هفته گذشته که مسکو توافق یک‌سالهٔ صادرات غلات از بنادر دریای سیاه را با ادعای توافقِ تبدیل‌شده به «باج‌گیری سیاسی» ترک کرد، حملات ارتش روسیه به بنادر جنوبی اوکراین، شامل اودسا، افزایش یافت و سیلوهایی با ده‌ها هزار تن غلات انبارشده در آن‌ها که در انتظار صادرات به کشورهای آسیایی و آفریقایی بود، در آتش سوخت.

یونسکو، سازمان آموزشی و علمی و فرهنگی ملل متحد، حملات روسیه به مراکز باستانی اودسا را که زیر حفاظت کنوانسیون میراث جهانی است، محکوم کرده و خواهان توقف بمباران این مراکز شده است.

به گزارش گاردین، آندره یرماک، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین، در پی سلسله حملات جدید علیه اودسا درخواست کی‌یف برای دریافت تسلیحات سنگین بیشتر از غرب شامل موشک و سامانه‌های دفاع هوایی را تکرار کرد و آن را برای مقابله با حملات موشکی روسیه ضروری خواند.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز اعلام کرد که در خصوص راهکارهای ادامهٔ صادرات غلات از بنادر دریای سیاه و تحقق توافقات حاصل‌شده در نشست دو هفته پیش سران ناتو در لیتوانی در شامگاه شنبه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

در این میان، روسیه روز شنبه ۳۱ تیر اعلام کرد که بمب‌های خوشه‌ای که به تازگی از سوی آمریکا به ارتش اوکراین تحویل شده، از سوی نظامیان اوکراینی در حمله به گروهی از خبرنگاران روسی در جبهه‌های جنگ به کار رفته و از جمله موجب مرگ روستیسلاو ژوارولف، گزارشگر امور جنگی در شبکه تلویزیونی «ریانووستی» شده است.

مسکو حمله به گروه خبرنگاران روسی را «جنایتی فجیع و از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده» خواند.

سفارت روسیه در واشینگتن در بیانیه‌ای نوشت مقامات آمریکا به جامعه جهانی اطمینان داده بودند که اوکراینی‌ها از این تسلیحات «به طور مسئولانه» استفاده خواهند کرد ولی «بی‌اعتبار بودن این قول بر همگان آشکار شده است».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در مورد مرگ روستیسلاو ژوارولف گفت: کسانی که مهمات خوشه‌ای را به دستیاران خود در کی‌یف رساندند، «مسئولیت کامل را برعهده داشته‌اند» و «مجازات خواهند شد».


آمریکا سه هفته پیش ارسال نخستین محموله از بمب‌های خوشه‌ای به ارتش اوکراین را تأیید کرد. جو بایدن گفته بود که این یک راهکار موقت برای تأمین تسلیحاتی اوکراین است.

در وضعیت بن‌بست در میدان جنگ، در ادامه نزدیکی بیشتر سران روسیه و بلاروس که متحد یکدیگر محسوب می‌شوند، رسانه‌های روسیه گزارش دادند که رئیس‌جمهور این کشور روز یکم مرداد با همتای خود از بلاروس در نشستی در سن‌پترزبورگ دیدار خواهد کرد.

به‌نوشته روزنامه گاردین، دیدار ولادیمیر پوتین با الکساندر لوکاشنکو پس از آن برگزار می‌شود که روسیه دو روز پیش به لهستان هشدار داد که تجاوز احتمالی به بلاروس را که همسایه روسیه است، حمله به روسیه تلقی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین مدعی شد که لهستان جاه‌طلبی ارضی دارد.

دولت ورشو اعلام کرده بود که از حضور شبه‌نظامیان گروه «واگنر» در بلاروس «نگرانی دارد» و برای اطمینان از تأمین امنیت خود، نظامیان بیشتری به شرق کشور خود در همسایگی بلاروس اعزام خواهد کرد.

هم‌زمان، پاول یابلونسکی، معاون وزیر خارجه لهستان، در پی دیدار با سفیر احضارشده روسیه در ورشو گفت ملاقات او «بسیار کوتاه» بود.

بلغارستان نیز که عضو ناتو و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است، روز شنبه اعلام کرد که پارلمان در صوفیه پس از یک رأی‌گیری که حمایت اکثریت نمایندگان را کسب کرد، با ارسال نخستین محموله تسلیحات سنگین برای ارتش اوکراین موافقت کرد.

این محموله از جمله شامل ۱۰۰ خودروی زرهی است که برخی از آن‌ها را بلغارستان در زمان اتحاد با شوروی از مسکو خریداری کرده بود. این نوع تجهیزات نظامی از زمان شوروی هنوز در ارتش اوکراین کاربرد دارد. ولودمیر زلنسکی به‌تازگی در سفر به صوفیه خواهان دریافت تجهیزات از این کشور شده بود.

XS
SM
MD
LG