لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین موجب «کاهش چشمگیر» مصرف شکر در بریتانیا شده است


سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مصرف شکر باید کمتر از پنج درصد کل انرژی روزانه باشد
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مصرف شکر باید کمتر از پنج درصد کل انرژی روزانه باشد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مالیات بر شکر در بریتانیا که از آوریل سال ۲۰۱۸ به اجرا درآمده است، موجب شده که مصرف شکر افزودنی در میان کودکان و بزرگسالان به‌طور چشمگیری کاهش یابد.

دولت بریتانیا در مارس ۲۰۱۶ برنامه خود برای اعمال مالیات بر نوشیدنی‌های حاوی شکر افزودنی را با هدف مبارزه با چاقی کودکان اعلام کرد.

این تصمیم، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا قبل از اجرای مالیات در آوریل ۲۰۱۸، میزان شکر موجود در نوشیدنی‌های خود را کاهش دهند.

این تحقیق که در مجله اپیدومولوژی و سلامت جامعه منتشر شده است، نشان می‌دهد که پس از اعلام و اجرای مالیات بر شکر، مصرف شکر افزودنی در میان کودکان ۴۵ درصد و در میان بزرگسالان ۳۳ درصد کاهش یافته است.

بنا بر اعلام دکتر پیمانه آداب، استاد همه‌گیرشناسی و بیماری‌های مزمن در دانشگاه بیرمنگام، این سیاست تأثیر مهمی در کاهش مصرف شکر داشته است، اما هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که مصرف شکر باید کمتر از پنج درصد کل انرژی روزانه باشد، اما کودکان بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ حدود ۹.۹ درصد از کل انرژی خود را از شکرهای افزودنی دریافت می‌کردند.

این مالیات که به عنوان بخشی از سیاست‌های ضد چاقی دولت مطرح شده است، از تولیدکنندگان می‌خواهد که بر اساس میزان شکر موجود در نوشیدنی‌ها، مالیات پرداخت کنند. این اقدام منجر به اصلاح فرمولاسیون نوشیدنی‌ها توسط بیش از نیمی از تولیدکنندگان شده است تا از پرداخت مالیات‌های سنگین جلوگیری کنند.

مطالعات نشان داده‌ است که این مالیات ممکن است سالانه از بیش از پنج هزار مورد چاقی در میان دختران در مقطع سنی سال آخر دبستان پیشگیری کرده باشد. همچنین تعداد کمتری از کودکان در انگلستان نیاز به خارج کردن دندان‌های پوسیده خود داشته‌اند.

با این حال، نوشیدنی‌هایی که حاوی بیش از ۷۵ درصد شیر هستند و همچنین نوشیدنی‌های مبتنی بر میوه‌ها یا سبزیجات از این مالیات معاف هستند. این نوشیدنی‌ها همچنان می‌توانند منبع قابل توجهی از شکر باشند.

دکتر آداب تاکید می‌کند که برای کاهش نرخ چاقی در کودکان باید اقدامات چند بخشی انجام شود که شامل آگاهی‌بخشی عمومی، تشویق به تغذیه سالم در مدارس، محدود کردن تبلیغات مواد غذایی ناسالم به کودکان و وضع مالیات و اصلاح فرمولاسیون محصولات خاص می‌شود.

XS
SM
MD
LG