لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

بیش از ۶۰ تن در حملات انتحاری به دو مسجد در پاکستان کشته شدند


پلیس و مقام‌های درمانی پاکستان می‌گویند حمله‌های بمبگذاران انتحاری به دو مسجد در روز جمعه هفتم مهر همزمان با برگزاری مراسم میلاد پیامبر اسلام باعث کشته شدن بیش از ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر در این کشور شده است.

انفجار اول در ایالت بلوچستان پاکستان، به گفته یک مقام درمانی این منطقه، جان ۵۷ نفر را گرفت. یک مقام ارشد پلیس خبر داد که بمبگذار انتحاری خود را در نزدیکی یک خودرو پلیس، در حوالی مسجد مدینه که مردم در آن گردهم آمده بودند، منفجر کرد.

به گزارش رسانه‌های محلی، گروهی از صوفی‌ها میلاد پیامبر اسلام را در این مسجد جشن گرفته بودند. گروه خودخوانده خلافت اسلامی یا داعش صوفی‌ها را «کفار» می‌نامد.

در حمله دوم که در ایالت «خیبر پختونخوا» در شمال غربی پاکستان رخ داد، پنج تن در یک مسجد جان خود را از دست دادند و به گزارش یک شبکه تلویزیونی این کشور، بر اثر ریزش سقف مسجد، بین ۳۰ تا ۴۰ نفر زیر آوار گرفتار شدند.

یک مقام محلی خبر داد که این حمله با «انفجار دو بمب» انجام شده است که یکی در ورودی مسجد و دیگری در محوطه انجام شد.

فاضل اکبر، کمیسر پلیس منطقه هانگو، گفت چون یکی از انفجارها در ورودی مسجد رخ داد، نمازگزاران موفق شدند از مسجد خارج شوند.

هر دو استانی که مورد حمله انتحاری قرار گرفته‌اند، با افغانستان هم‌مرز هستند و در سال‌های اخیر از طرف شبه‌نظامیان اسلام‌گرایی هدف قرار گرفته‌اند که قصد براندازی دولت پاکستان و برقراری قوانین اسلامی تندروانه را دارند.

در حالی که قرار است انتخابات عمومی پاکستان در ماه ژانویه سال آینده برگزار شود، موج حملاتی از این دست افزایش یافته است.

این ارزیابی مطرح است که از زمان شکست‌های پیاپی داعش در سوریه و عراق، و همچنین در پی تسلط طالبان بر افغانستان، بخش جنوب غربی پاکستان در هم‌جواری افغانستان، به محلی برای تجمع نیروهای داعش یا اسلام‌گرایان افراطی دیگری تبدیل شده که از سرزمین‌های دیگر و افغانستان به آن‌جا رفته‌اند.

داعش دو ماه پیش مسئولیت انفجاری را در پاکستان برعهده گرفت که در منطقه باجور ۵۴ تن را کشت و حدود ۲۰۰ تن دیگر را زخمی کرد. اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجارهای روز جمعه را برعهده نگرفته است.

انفجار ایالت بلوچستان، مورد نادری از حمله به شهروندان است، چون شبه‌نظامیان اسلام‌گرا عموماً در موج اخیر حملات خود، نیروهای امنیتی را هدف قرار می‌دهند.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد که صدها تن از مردم بعد از انفجار، در حال کمک برای انتقال مجروحان به آمبولانس‌ها هستند. یک مقام درمانی گفته است دست‌کم ۵۸ تن زخمی شده‌اند و آمار تلفات می‌تواند افزایش یابد چون حال بسیاری از آن‌ها وخیم است.

حملات شبه‌نظامیان از سال ۲۰۲۲، پس از آن که آتش‌بس میان گروه «تحریک طالبان پاکستان» و دولت از هم پاشید، شدت گرفته است. اما این گروه مسئولیت خود در حملات روز جمعه را انکار کرده است.

این در حالی است که برخی گروه‌های کوچک‌تر وابسته به تحریک طالبان پاکستان مسئولیت حملات خونین پیشین را پذیرفته‌اند، از جمله حمله به مسجدی در شهر پیشاور در زمستان سال گذشته که باعث جان باختن ۱۰۰ تن شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG