لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

سه روزنامه‌نگار و یک شاعر به دادگاه انقلاب آبادان احضار شدند


از راست کوروش کرم‌پور، ماندانا صادقی و آرش قلعه‌گلاب
از راست کوروش کرم‌پور، ماندانا صادقی و آرش قلعه‌گلاب

دادگاه انقلاب آبادان ماندانا صادقی، آرش قلعه‌گلاب و کوروش کرم‌پور، سه روزنامه‌نگار، و رضا محمدی، شاعر و همسر خانم صادقی، را احضار کرد.

ماندانا صادقی شامگاه چهارشنبه ۱۷ مرداد که در ایران «روز خبرنگار» نامیده می‌شود، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت باید به همراه همسرش، آقای قلعه‌گلاب و آقای کرم‌پور روز ۲۴ مردادماه در دادگاه انقلاب حاضر شود.

از علت این احضارها اطلاعی در دست نیست اما این افراد پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای سابقهٔ بازداشت و برخورد از سوی نهادهای قضائی و امنیتی آبادان را داشته‌اند.

ماندانا صادقی و رضا محمدی ۲۷ مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در آبادان بازداشت و پس از حدود ۵۰ روز به صورت موقت آزاد شدند.

آرش قلعه‌گلاب نیز در خرداد همان سال در پی فروریختن ساختمان متروپل آبادان به دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای خود بازداشت شده بود.

کوروش کرم‌پور، مدیر مسئول وقت هفته‌نامه «یادگاری»،‌ نیز دی‌ماه ‍۱۳۹۷ مقابل دادگستری آبادان، توسط مأموران امنیتی، بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه در اهواز منتقل شده بود.

رئیس هیئت‌ مدیرهٔ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ۱۷ مرداد سال گذشته همزمان با «روز خبرنگار» با اشاره به بازداشت بیش از یک صد خبرنگار و روزنامه‌نگار پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، تأکید کرد که «دوران سیاه روزنامه‌نگاری» همچنان ادامه دارد.

روزنامه هم‌میهن در این روز فهرستی از اسامی ده‌ها خبرنگار بازداشت‌ شده را منتشر کرد و با اشاره به موج گسترده بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، نوشت که دست‌کم ۷۶ خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس از آغاز اعتراضات در ایران بازداشت شده‌اند.

جرقهٔ اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در پی جان‌ باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد زده شد و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در این راستا بسیاری از روزنامه‌نگارانی را که در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کردند بازداشت کرده و با احکام قضائی سنگین روبه‌رو کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG