لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

ارتش سوریه می‌گوید اکثر مناطق غوطه شرقی را به کنترل خود درآوده‌است


مردم از ویرانه‌های حرستا، در غوطه شرقی، می‌گذرند
مردم از ویرانه‌های حرستا، در غوطه شرقی، می‌گذرند

ارتش سوریه می‌گوید اکثر مناطق غوطه شرقی را به کنترل خود درآورده‌، و در حال افزایش فشارها برای تصرف دوما است. نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن‌ها، با انتقادهایی مانند حملات گسترده به غیرنظامیان و یا استفاده از تسلیحات شیمیایی روبه‌رو هستند.

سخنگوی ارتش سوریه در بیانیه‌ای که شبکه‌های دولتی آن را پخش کرده‌اند، گفته‌است کارزار نظامی چند هفته اخیر برای دمشق، پایتخت آن کشور، «امنیت همراه آورده» و نیز امنیت مسیرها و راه‌ها به دیگر مناطق کشور را تضمین کرده‌است.

ارتش سوریه می‌گوید با تصرف غوطه شرقی، مشکلات ارتباط زمینی تا مرزهای عراق و نیز دیگر مسیرها تا شمال آن کشور، برطرف شده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید واپسین گروه‌های شورشی و بستگان آن‌ها، شهرهای جبر، زملکا، عربین و عین ترما، را ترک کرده‌اند. عملا تنها منطقه‌ای که هنوز در کنترل شورشیان است، شهر دوما است. وزارت خارجه روسیه صبح روز یک‌شنبه تائید کرده دوما هنوز در کنترل شورشیان قرار دارد.

ارتش سوریه می‌گوید خود را برای بازپس‌گیری این شهر آماده می‌کند و بر گستره فشارهای نظامی برای این کار، افزوده‌است. پیش از این دمشق هشدار داده بود اگر شورشیان گروه جیش‌الاسلام از دوما خارج نشوند، نیروهای دولتی به آن حمله خواهند کرد.

بسیاری از ناظران سقوط دوما را «بزرگترین» شکست نظامی شورشیان از سال ۲۰۱۶ به این سو توصیف می‌کنند. این شهر، مرکز اعتراضات علیه حکومت بشار اسد، در حومه دمشق بود. بنا بر گزارش‌ها ده‌ها هزار نفر از مردم در حال ترک شهر هستند. شورشیان و دیگرانی که غوطه شرقی را ترک کرده و یا برای ترک آن با نیروهای دولتی به توافق رسیده‌اند، راهی ادلب در شمال‌غربی سوریه شده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی در حملات شدید به غوطه شرقی، که از حمایت روسیه نیز برخوردار بود، کشته شده‌اند. شورشیان، نیروهای دولتی و حامیانش را متهم به استفاده از بمب‌های ناپالم و تسلیحات شیمیایی کرده‌اند. حکومت بشار اسد این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید «صدها شورشی» در جریان حملات کشته شده‌اند.

کشورهای غربی و نیز سازمان ملل، شدیدا از ادامه کارزارهای نظامی در سوریه، با وجود اعلام آتش‌بس از سوی شورای امنیت انتقاد کرده‌اند. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در هفتم فروردین ماه، با انتقاد شدید از عملکرد خود شورای امنیت، گفته بود شکست آتش‌بس باید «باعث شرمساری» اعضای آن باشد.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هدف از کارزار شدید نظامی در هفته‌های گذشته، ایجاد کمربندی از مناطق تحت کنترل دولت، پیرامون دمشق، پایتخت سوریه بود.

جنگ داخلی سوریه، در اسفند ۱۳۸۹ پس از سرکوب شدید اعتراضات گسترده به حکومت بشار اسد، آغاز شد. این جنگ صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته‌است، بخش گسترده‌ای از مراکز اقتصادی، مدنی و حتی باستانی و فرهنگی سوریه را نابود کرده و این کشور را به یکی از بحرانی‌ترین نقاط جهان تبدیل کرده‌است. پای کشورهای مختلف منطقه، از جمله ایران، قطر، ترکیه، عربستان و کشورهای دیگر جهان نیز به درگیری‌ها کشیده شده‌است. سوریه در کنار عراق، به مرکز ایجاد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز تبدیل شد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ریانووستی و رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG