لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

در حملات هوایی در اطراف دمشق «دست‌کم ۷۸ غیرنظامی» کشته شدند


مردم و اعضای «دفاع مدنی» در غوطه شرقی دمشق در حال فرار برای نجات جان خود هستند
مردم و اعضای «دفاع مدنی» در غوطه شرقی دمشق در حال فرار برای نجات جان خود هستند

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، می‌گوید در جریان حملات هوایی ۱۷ بهمن به منطقه‌ای در کنترل شورشیان در حومه دمشق، دست‌کم ۷۸ غیرنظامی کشته شده‌اند.

آمار اعلام‌شده در حالی‌ست که پس از انتشار گزارش‌ها در مورد کشته‌شدن دست‌کم ۳۸ غیرنظامی در غوطه شرقی دمشق، سازمان ملل متحد خواستار توفق حملات برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شده بود.

در روزهای گذشته غوطه شرقی و ادلب، مرکز حملات نیروهای دولتی و متحدان بشار اسد، و خشونت‌های دیگری بوده‌اند که با واکنش‌های گسترده‌ای، از جمله از سوی دولت آمریکا روبه‌رو شده‌است.

وزارت خارجه آمریکا، ۱۶ بهمن ماه، در بیانیه‌ای اظهار داشت ایالات متحده «عمیقا نگران» استفاده از گاز کلر، در ادلب سوریه، است. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز مسکو را متهم کرده‌ بود جلوی تحقیقات در مورد حملات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد در حومه شرقی دمشق را می‌گیرد.

با همه این وجود، گزارش‌ها نشان می‌دهد حملات «شدید» در مناطق عمده تحت کنترل شورشیان در سوریه ادامه پیدا کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید شمار غیرنظامیان کشته‌شده در حملات ۱۷ بهمن در غوطه شرقی، از ۱۶ نفر به ۷۸ نفر رسیده‌است. در این میان ۱۹ تن از جان‌باختگان را کودکان تشکیل می‌دهند. حدود ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

یکی از پزشکان فعال در غوطه شرقی به خبرگزاری آلمان گفته است «شماری از کسانی که شدیدا زخمی شده‌اند، جان خود را از دست داده‌اند، چون وسایل و ابزار پزشکی لازم رو به پایان است».

مقام‌های سازمان ملل متحد خواستار توقف درگیری‌ها در هفت منطقه، از جمله عفرین، منطقه عمدتا کردنشینی که هدف حملات ترکیه قرار گرفته، شده‌اند تا امکان انتقال کمک‌های بشردوستانه فراهم شود.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای دولتی سوریه و متحدان آن‌ها، که از پشتیبانی ایران و روسیه برخوردار هستند، در تلاش برای تصرف واپسین مناطق اصلیِ تحت کنترل شورشیان، در غرب کشور هستند.

جنگ داخلی سوریه با بیش از ۳۷۰ هزار کشته، آوارگی بیش از نیمی از جمعیت کشور، و ایجاد یکی از گسترده‌ترین بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، هفت سال است که ادامه دارد.

بر پایه گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG