لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

جنگنده‌های اسرائیل برای دومین روز متوالی مناطقی را در مصیاف در سوریه هدف قرار دادند


تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حمله اسرائیل به مصیاف در روز گذشته.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از حمله اسرائیل به مصیاف در روز گذشته.

نیروهای روسیه مستقر در سوریه روز جمعه اعلام کردند که چهار جنگنده اسرائیلی در مجموع چهار موشک کروز و ۱۶ بمب هوایی هدایت شونده را به سمت یک مرکز تحقیقاتی در شهر مصیاف در استان حماه شلیک کردند.

این دومین حمله هوایی اسرائیل به شهر مصیاف در استان حماه در غرب سوریه در ۲۴ ساعت گذشته است.

رسانه‌های روسی به نقل از یک افسر ارشد نظامی این کشور می‌گویند، نیروهای سوری با استفاده از سلاح‌های ضد هوایی ساخت روسیه، دو موشک و هفت بمب هدایت شونده را رهگیری و منهدم کردند.

این مقام نظامی روسی گفته است، این حملات به یک مرکز تحقیقاتی در مصیاف آسیب وارد کردند.

هنوز گزارشی از میزان تلفات این حملات در جمعه منتشر نشده است.

جنگنده‌های اسرائیلی همچنین روز گذشته مناطقی را در «وادی العیون» در شرق مصیاف از توابع استان حماه بمباران کردند.

دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن که تحولات را در سوریه زیر نظر دارد٬ اعلام کرد که در حمله پنجشنبه جنگنده‌های اسرائیلی به انبارهای مهمات در شهر مصیاف یک افسر ارتش سوریه کشته شده است.

گزارش رسانه‌ها حاکی است که حملات پنجشنبه باعث آتش سوزی گسترده در انبارهای مهمات و تسلیحات گروه‌های وابسته به ایران شد.

طبق این گزارش‌ها، دست‌کم ۱۴ نفر در حملات اسرائیل در روز جمعه زخمی شدند.

«انتقال اس ۳۰۰ از سوریه»

همزمان با این حملات، یک شرکت اطلاعات ماهواره‌ای اسرائیل روز جمعه اعلام کرد روسیه سامانه دفاع هوایی پیشرفته «اس-۳۰۰ » خود را از اطراف مصیاف سوریه جمع آوری و به روسیه منتقل کرده است.

«ایمیج ست اینترنشنال» تصاویری را منتشر کرده است که سامانه اس-۳۰۰ روسی مستقر در نزدیکی شهر مصیاف در شمال غرب سوریه در هفته‌های اخیر جمع آوری شده‌اند. این گزارش می‌افزاید٬ این سیستم پدافندی اس-۳۰۰ طی چند سال گذشته در این منطقه مستقر بود.

«ایمیج ست اینترنشنال» اضافه کرده است٬ رادارهای این سامانه به یک پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم در غرب سوریه منتقل شدند و موشک‌های اس-۳۰۰ نیز به بندر طرطوس منتقل و در آنجا روی یک کشتی روسی به مقصد بندر نووروسیسک در دریای سیاه بارگیری شده‌اند.

اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته دو بار به مناطقی در مصیاف حمله کرده است.

تایمز اسرائیل می‌گوید، منطقه مصیاف به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی برای نیروهای ایرانی و شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر بارها حملات هوایی علیه این نیروها انجام شده است.

اسرائیل در طول جنگ داخلی در سوریه در یک دهه گذشته، صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل حکومت سوریه انجام داده است، اما بندرت انجام چنین عملیاتی را تایید کرده است.

با این حال، اسرائیل اذعان کرده است که پایگاه‌های متحدان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از جمله گروه شبه نظامی حزب الله لبنان و دیگر شبه نظامیان مورد حمایت ایران را هدف قرار می‌دهد.

با استفاده از رویترز و تایمز اسرائیل
XS
SM
MD
LG