لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه درگذشت


ولید معلم از مدافعان سرسخت بشار اسد در جریان اعتراضات و جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رفت
ولید معلم از مدافعان سرسخت بشار اسد در جریان اعتراضات و جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رفت

تلویزیون دولتی سوریه صبح دوشنبه ۲۶ آبان اعلام کرد که ولید معلم، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر این کشور در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می‌نویسد که مقامات سوریه هنوز علت درگذشت آقای معلم را اعلام نکرده‌اند، اما او طی چند سال اخیر شرایط جسمانی مناسبی نداشت و به‌ویژه دچار بیماری قلبی بود.

ولید معلم دیپلمات کهنه‌کار سوری و عضو حزب بعث از سال ۲۰۰۶ سمت وزیر خارجه سوریه را بر عهده داشت. او قبل از آن نیز برای دهه‌ها به عنوان دیپلمات در کشورهایی چون عربستان سعودی، اسپانیا، انگلستان و رومانی فعالیت می‌کرد.

آقای معلم همچنین چندی پس از آغاز جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۲ به سمت معاون نخست وزیر منصوب شد.

او از مدافعان سرسخت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در جریان سرکوب خونین تظاهرات صلح‌آمیز در این کشور به شمار می‌رفت که در نهایت به جنگ داخلی انجامید.

ولید معلم این مدت شاهد چرخش کامل کشور خود به سمت ایران و روسیه بود، دو کشوری که به بشار اسد کمک کردند تا حکومت خود را ادامه دهد و بخش اعظم سرزمین‌هایی را که شورشیان تصرف کرده بودند، بازپس بگیرد.

سوریه حدود یک دهه قبل پس از اقدام اسد در سرکوب شدید معترضانی که خواستار پایان حکومت او بودند، به ورطه جنگ داخلی تمام عیاری افتاد که بسیاری از شهرهای آن را ویرانه ساخت و میلیون‌ها نفر را آواره کرد.

ولید معلم طی این سال‌ها ایالات متحده و غرب را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در سوریه متهم می‌کرد و گروه‌های شورشی در جنگ داخلی را که به بهای جان صدها هزار تن انجامیده است، «تروریست» می‌خواند.

XS
SM
MD
LG