لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

ناهید کیانی نایب قهرمان تکواندوی المپیک پاریس شد؛ کیمیا علیزاده برنز گرفت


ناهید کیانی (راست) در مقابل کیمیا علیزاده در مسابقات تکواندو المپیک پاریس به پیروزی رسید
ناهید کیانی (راست) در مقابل کیمیا علیزاده در مسابقات تکواندو المپیک پاریس به پیروزی رسید

رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز پنجشنبه ۱۸ مرداد در رشته‌های کشتی آزاد، کشتی فرنگی و تکواندو برای کاروان ایران دنبال شد.

ایران تاکنون دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز توسط هادی ساروی، سعید اسماعیلی، علیرضا مهمدی و امین میرزازاده در کشتی فرنگی، و همچنین یک نقره و یک برنز توسط ناهید کیانی و مبینا نعمت‌زاده در تکواندو به‌دست آورده است.

کاروان ورزش ایران در جدول رده‌بندی مدال‌ها، رتبه بیستم را در اختیار دارد.

تاریخ‌سازی ناهید کیانی با مدال نقره

در فینال وزن ۵۷ کیلوگرم از تکواندوی زنان المپیک ۲۰۲۴، ناهید کیانی از ایران در دو راند پیاپی مقابل مقابل کیم یو جین از کره جنوبی شکست خورد تا روی سکوی دوم بایستد. با این حال ناهید کیانی با مدال نقره خود نیز تاریخ‌ساز شد و اولین مدال نقره المپیک در تاریخ ورزش زنان ایران را تصاحب کرد.

ناهید کیانی با پیروزی در دو راند پیاپی مقابل لیتیسیا عون از لبنان، به فینال وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندوی زنان المپیک ۲۰۲۴ پاریس راه یافته بود.

لبنان آخرین بار در المپیک ۱۹۸۰ مسکو موفق به کسب مدال المپیک شده بود و خانم عون در یک قدمی کسب مدال، توسط حریف ایرانی‌اش متوقف شد.

کیانی در اولین مبارزه خود طی سه راند و در آخرین ثانیه‌ها توانست از سد کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی عضو تیم ملی بلغارستان بگذرد.

ناهید در دومین مبارزه هم که سه راند طول کشید، مقابل چایما تومی از تونس شد.

اما فینالیست شدن ناهید کیانی راه را برای ادامه مبارزات کیمیا علیزاده نیز باز کرد که او نیز در نهایت موفق به کسب مدال برنز شد.

تکواندو: پیروزی کیانی مقابل علیزاده

ساعاتی پیشتر، ناهید کیانی در این وزن در آخرین ثانیه‌ها توانست از سد کیمیا علیزاده بگذرد.

این دومین دوره از بازی‌های المپیک‌ بود که کیانی و کیمیا علیزاده رودروی هم قرار می‌گرفتند. رقابتی که به‌دلیل پیشینه کیمیا و مبارزه قبلی‌شان، علاوه بر بازتاب چشمگیر از سوی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، توجه رسانه‌های بین‌المللی را هم برانگیخت.

راند اول را کیمیا ۱۰ بر ۷ برد. در راند دوم و در واپسین ثانیه‌ها ناهید توانست ۶ بر ۵ برنده شود. در راند سوم نیز در لحظات آخر، ناهید شکست را با پیروزی عوض کرد و ۷-۷ برنده اعلام شد.

کیمیا علیزاده با مدال برنز المپیک ۲۰۱۶، اولین مدال‌‌آور زن ایرانی در المپیک‌هاست. او در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک، از سد ناهید گذشت. اما برای پاریس که سومین المپیکش است، تابعیت بلغارستان را پذیرفت.

ناهید کیانی در دومین مبارزه، مقابل چایما تومی از تونس قرار می‌گیرد تا در صورت برتری، راهی نیمه نهایی شود. فینالیست شدن کیانی، شانس کسب مدال برنز را برای علیزاده حفظ خواهد کرد.

شادی کیمیا علیزاده پس از کسب مدال برنز در وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو در المپیک پاریس برای تیم بلغارستان
شادی کیمیا علیزاده پس از کسب مدال برنز در وزن ۵۷ کیلوگرم تکواندو در المپیک پاریس برای تیم بلغارستان
کیمیا علیزاده دومین مدال المپیکش را هم گرفت

در دیدار رده‌بندی وزن ۵۷ کیلوگرم از رقابت‌های تکواندو در المپیک ۲۰۲۴، کیمیا علیزاده عضو ایرانی تیم ملی بلغارستان، مقابل لو زونگ‌شی از چین به پیروزی رسید و مدال برنز را نصیب خود کرد.

تکواندوکار چینی سال ۲۰۲۲ در همین وزن قهرمان جهان شده بود اما در برابر کیمیا ناکام ماند تا او دومین مدال المپیکش را هم دریافت کند.

علیزاده در اولین مبارزه، طی سه راند و در مصافی برابر، در آخرین ثانیه‌ها مغلوب ناهید کیانی شد.

پس از راهیابی کیانی به فینال، کیمیا در مرحله شانس مجدد قرار گرفت و چایما تومی (تونس) را در دو راند پیاپی مغلوب کرد.

کیمیا علیزاده تاکنون در سه دوره از بازی‌های المپیک حاضر شده است. سال ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو توانست اولین مدال ورزش زنان ایران را در تاریخ المپیک کسب کند.

در المپیک توکیو ۲۰۲۰ برای تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک مبارزه کرد و در رده پنجم قرار گرفت. در المپیک ۲۰۲۴ نیز سوم شد.

کاروان ورزش بلغارستان تا روز پنجشنبه موفق به کسب مدال نشده بود. اما پنجشنبه‌شب توسط سرگیوویچ نوویکوف به مدال طلای ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی رسید و ساعتی بعد، کیمیا هم دومین مدال را برای این کشور تصاحب کرد.

علیپور در سنگنوردی چهارم شد

در بخش سرعت از مسابقات سنگنوردی المپیک ۲۰۲۴، رضا علیپور از ایران چهارم شد و از دستبابی به مدال بازماند.

نماینده ایران برای کسب مدال برنز به مصاف سم واتسون (آمریکا) رفت. علیپور زمان ۴.۸۸ ثانیه را به جا گذاشت اما سنگنورد آمریکایی‌ سریع‌تر صعود کرد و با ثبت زمان ۴.۷۴ ثانیه روی سکوی سوم ایستاد.

رضا علیپور که قهرمان سال ۲۰۱۸ جهان است، در نیمه نهایی هم مقابل ودریک لئوناردو از اندونزی، شش صدم ثانیه جا ماند. سنگنورد اندونزیایی در پایان مسابقات با ۴.۷۹ ثانیه به مدال طلا دست یافت. وو پنگ (چین) دوم شد.

در این مسابقات که نمایندگان ۱۱ کشور حضور داشتند، سنگنوردان ایتالیا و فرانسه در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفتند.

سومین نیمه نهایی یزدانی در المپیک‌ها

در وزن ۸۶ کیلوگرم از رقابت‌های کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۴، حسن یزدانی با کسب دو پیروزی به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

یزدانی که قهرمان المپیک ۲۰۱۶ و برنده مدال نقره المپیک ۲۰۲۰ است، در سومین المپیکش ابتدا با نتیجه ۱۰ - ۰ از سد جیدن لارنس (استرالیا) گذشت.

برنده ۹ مدال جهانی و المپیک، در یک‌چهارم با نتیجه ۹ بر ۴ مقابل دورن کوراوغلی‌یف از یونان پیروز شد. آن‌ها در دیدار رده‌بندی مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز با هم روبرو شده بودند که حریف یونانی آن موقع عضو تیم ملی روسیه بود. یزدانی آن مسابقه را ۱۱ - ۵ برد.

این بار و در پاریس، گرچه کوراوغلی‌یف با اجرای کول‌انداز توانست چهار امتیاز بگیرد و پیش بیفتد اما در ادامه با هجوم‌های یزدانی، امتیازات متعددی را از دست داد.

یزدانی در مرحله نیمه نهایی برای راهیابی به فینال، مقابل امینه مایلز از سن مارینو قرار می‌گیرد که مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو را در کارنامه دارد.

در سمت دیگر جدول، آرون بروکس از آمریکا و ماگومد رمضانوف از بلغارستان برای صعود به فینال با یکدیگر سرشاخ می‌شوند.

سعید اسماعیلی قهرمانی خود در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک پاریس را جشن می‌گیرد
سعید اسماعیلی قهرمانی خود در وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی فرنگی در المپیک پاریس را جشن می‌گیرد
سعید اسماعیلی قهرمان کشتی فرنگی المپیک شد

در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴، سعید اسماعیلی با برتری ۶-۵ مقابل پرویز نصیبوف از اوکراین به مدال طلا دست یافت.

اسماعیلی در این رقابت‌ها ابتدا ۱۰ بر صفر اسحاق قائو از الجزایر را شکست داد. سپس لوئیس اورتا مدافع عنوان قهرمانی از کوبا را ۹ بر صفر از پیش رو برداشت.

او در نیمه نهایی ۱۰ بر ۴ مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان پیروز شد.

در رقابت‌های انتخابی ایران، سعید اسماعیلی در دو مسابقه مقابل رضا گرایی قهرمان المپیک توکیو برنده شده بود تا مسافر پاریس شود.

پس از هادی ساروی در کشتی فرنگی، اسماعیلی دومین طلایی در این رشته و کل کاروان ایران در المپیک پاریس است.

علیرضا مهمدی اولین نقره را برای کاروان ایران گرفت

در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۴، سمن سرگیوویچ نوویکوف (بلغارستان) با برتری ۷-۰ مقابل علیرضا مهمدی از ایران به مدال طلا دست یافت.

این نخستین نشان نقره برای کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۲۴ است.

علیرضا مهمدی ابتدا ۹-۰ کارلوس مونوز (کلمبیا) را مغلوب کرد و در یک‌چهارم با نتیجه ۱۰ بر یک آرکادیوژ کولینیچ از لهستان را برد.

فرنگی‌کار ایذه‌ای در نیمه نهایی به مصاف ژان بلنیوک قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو از اوکراین رفت تا با برتری ۳-۳ به دلیل کسب آخرین امتیاز، مجوز حضور در فینال را دریافت کند.

نمایندگان دانمارک و اوکراین در این وزن به مدال برنز دست یافتند.

کاروان ورزش ایران تا پیش از برگزاری فینال تکواندوی زنان، با دو طلا، یک نقره و دو برنز در جایگاه بیست‌ودوم جدول رده‌بندی مدال‌هاست.

XS
SM
MD
LG