لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

از طالب عبدالله، فرمانده ارشد حزب‌الله که در حملۀ اسرائیل کشته شد، چه می‌دانیم؟


طالب عبدالله معروف به «ابوطالب» (راست) در کنار وسام حسن الطویل، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان که هر دو در حملات جداگانۀ هوایی اسرائیل کشته شدند
طالب عبدالله معروف به «ابوطالب» (راست) در کنار وسام حسن الطویل، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان که هر دو در حملات جداگانۀ هوایی اسرائیل کشته شدند

حملۀ پهپادی شامگاه ۲۲ خرداد اسرائیل که منزلی در روستای جوَیا در جنوب لبنان را هدف قرار داد، به کشته شدن شماری از فرماندهان گروه حزب‌الله لبنان انجامید که «طالب عبدالله» یکی از آن‌ها بوده است.

نقش طالب عبدالله چه بود؟

طالب سامی عبدالله، زادۀ سال ۱۹۶۹ میلادی، که به «ابوطالب» شهرت داشت، از فرماندهان بلندپایۀ میدانی حزب‌الله لبنان بود؛ گروه شبه‌نظامی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و ایالات متحده آمریکا آن را گروهی تروریستی می‌شناسد.

رسانۀ اماراتی «ارم نیوز» نوشته است که ابوطالب، فرماندهی «یگان النصر» حزب‌الله را بر عهده داشت؛ یگانی که مسئولیت عملیات این گروه شبه‌نظامی را در منطقۀ مرکزی نوار مرزی لبنان با اسرائیل بر عهده دارد. منطقۀ مزارع شبعا که در اشغال اسرائیل است نیز، مشمول منطقۀ عملیاتی «یگان النصر» می‌شود.

ابوطالب، یکی از بلندپایه‌ترین فرماندهان نظامی حزب‌الله است که طی بیش از هشت ماه تشدید تنش میان این گروه و اسرائیل کشته شده است.

این تنش، در ادامۀ جنگ در نوار غزه بالا گرفته است. حزب‌الله می‌گوید برای کاستن از فشار بر فلسطینی‌ها در نوار غزه، دست به حملات راکتی و پهپادی به اسرائیل می‌زند. اسرائیل نیز در واکنش،‌ مواضع حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد. در جریان این تنش تا کنون، بیش از ۳۰۰ تن از نیروهای حزب‌الله لبنان، کشته شده‌اند.

جنگ اسرائیل در غزه در واکنش به حملۀ گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد؛ این گروه که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، سازمانی تروریستی شناخته می‌شود، در ۱۵ مهر گذشته به مناطق مرزی اسرائیل حمله کرد. در آن حمله، حدود ۱۲۰۰ تن که اغلب غیرنظامی بودند، کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

هدف‌گیری یک «نشست مهم»

شماری از رسانه‌های منطقه‌ای از جمله ارم نیوز و العربیه گزارش داده‌اند که حملۀ پهپادی اسرائیل، جلسه‌ای مهم با حضور طالب عبدالله و شماری دیگر از فرماندهان حزب‌الله را هدف قرار داد که به کشته شدن دیگر فرماندهان نیز انجامید.

رسانه‌های لبنانی گزارش داده‌اند که علی صوفان،‌ محمد صبرا و حسین محمد حمید، سه تن از فرماندهانی بودند که در کنار طالب عبدالله در این حمله کشته شدند.

نزدیکی به قاسم سلیمانی

طالب سامی عبدالله از فرماندهان میدانی حزب‌الله لبنان به شمار می‌آمد که رابطه‌ای نزدیک با قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران داشت.

سلیمانی دی‌ماه ۱۳۹۸ در حملۀ هوایی آمریکا به خودرو حامل او در محوطۀ فرودگاه بغداد، پایتخت عراق، کشته شد.

«گردان سید الشهدا» از گروه‌های شبه‌نظامی عراقی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، با صدور بیانیه‌ای کشته شدن شدن طالب عبدالله را تسلیت گفته و از او به عنوان «رفیق قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران» یاد کرده است.

بنا بر آخرین آمار مؤسسۀ لبنانی «اطلاعات بین‌المللی» (Information International)، در جریان تنش جاری میان اسرائیل و گروه حزب‌الله، تا کنون دست‌کم ۴۴۴ نفر در لبنان کشته شده‌اند: ۳۳۴ نفر از نیروهای حزب‌الله، ۱۸ نفر از سازمان بهداشت اسلامی وابسته به حزب‌الله، ۱۸ نفر از جنبش امل هم‌پیمان حزب‌الله، هفت امدادگر اورژانس، سه خبرنگار، یک نیروی ارتش لبنان و یکی از اعضای حزب سوری ملی‌گرای اجتماعی.

XS
SM
MD
LG