لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

مذاکرات هیئت طالبان با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

چند روز پس از سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به افغانستان، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که هیئتی از گروه طالبان به تهران سفر و با هیئتی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، مذاکره کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه،۹ دی، اعلام کرد که این هیئت «مذاکرات مفصلی» با هیئت ایرانی داشته است.

به گفته آقای قاسمی، این گفت‌وگوها با اطلاع دولت افغانستان و با هدف «پیشبرد گفت‌وگوهای صلح» بین دولت و گروه‌های افغان انجام شده است.

وی همچنین گفت که گروه طالبان «تمایل» به مذاکره با ایران داشته است.

این سفر چند روز پس از آن انجام شده که علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، به کابل سفر کرد و در دیدار با همتای افغان خود خبر داد که ایران با طالبان مذاکراتی ادامه‌دار داشته و این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

پیش از این نیز رهبران گروه طالبان به ایران سفر کرده‌اند. از جمله خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اردیبهشت ماه ۹۴ خبر داده بود که هیئت سیاسی طالبان افغانستان در قطر به رهبری «طیب آغا»، مسئول دفتر سیاسی این گروه، به تهران سفر کرده است.

در همین حال پیش از این برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان گفته بودند که ایران و طالبان اکنون با همکاری در عملیات پنهانی سعی می‌کنند از گسترش نفوذ «حکومت اسلامی» (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند.

پس از انتشار این گزارش‌ها روز ۳۱ اردیبهشت محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان «تماس» جمهوری اسلامی با گروه طالبان را تأیید کرده و در عین حال گفته بود که « این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود.»

با این حال آمریکا جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از طالبان می‌کند.

ازجمله وزارت خزانه‌داری آمریکا روز اول آبان با وضع تحریم‌هایی علیه طالبان افغانستان، این گروه و هشت فرد حامی آن را هدف قرار داد که عنوان شده‌ است دو نفر از آنها ایرانی و مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.

این وزارتخانه از «محمد ابراهیم اوحدی» و «اسماعیل رضوی» نام برده و آنها را متهم ساخته است که از طرف نیروی قدس سپاه پاسداران با فراهم آوردن امکانات مالی و فنی از طالبان افغانستان حمایت کرده‌اند.

ایران در زمان حکومت طالبان بر بخش‌هایی از افغانستان این گروه را به رسمیت نشناخت و در همین حال در ۱۷ مرداد سال ۷۷ شبه‌نظامیان مسلح طالبان به کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان حمله کردند.

در این حمله تعدادی از دیپلمات‌ها و کارکنان کنسولگری و محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، کشته شدند.

با استفاده از خبرگزاری‌ ایرنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​
XS
SM
MD
LG