لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

دادگاهی در روسیه درخواست تجدیدنظر در تمدید بازداشت موقت آلسو کورماشوا را رد کرد


آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در جلسه دادگاه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در کازان
آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در جلسه دادگاه ۳۱ مه (۱۱ خرداد) در کازان

دادگاه عالی تاتارستان، درخواست تجدیدنظر آلسو کورماشوا، روزنامه‌نگار زندانی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، علیه تصمیم تمدید بازداشت موقت او را رد کرد.

قاضی رضوان یوسف‌اف روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد تصمیم ماه گذشته دادگاه منطقه‌ای سووتسکی در کازان، مرکز جمهوری تاتارستان، مبنی بر تمدید بازداشت موقت او حداقل تا ۵ اوت (۱۵ مرداد) را تأیید کرد.

کورماشوا، روزنامه‌نگار مستقر در پراگ با تابعیت دوگانه آمریکایی و روسی، از ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ به اتهام نقض قانون موسوم به «عامل خارجی» و به اتهام «انتشار اطلاعات نادرست دربارهٔ ارتش روسیه» در بازداشت روسیه به‌سر می‌برد؛ اتهامی که می‌تواند منجر به ۱۰ سال حبس شود.

آلسو کورماشوا و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی این اتهامات را رد می‌کنند.

کورماشوا در آخرین جلسه دادگاه در ۳۱ مه گفت که وضعیت سلامتی‌اش رو به وخامت است و نیاز به جراحی دارد. او همچنین گفت که آخرین باری که صدای دو دخترش را شنیده است در اکتبر ۲۰۲۳ بوده است.

کورماشوا که حدود ۲۵ سال برای سرویس تاتار-باشقیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار کرده است، در اواسط ماه مه ۲۰۲۳ به دلیل یک وضعیت اضطراری خانوادگی در زادگاهش، تاتارستان، پایتخت جمهوری چک را ترک کرد.

او در ۲ ژوئن ۲۰۲۳ در فرودگاه کازان در حالی که منتظر پرواز برگشت خود بود، برای مدت کوتاهی بازداشت شد و هر دو گذرنامه و تلفن همراهش ضبط شد.

پس از پنج ماه انتظار برای تصمیم‌گیری در مورد پرونده‌اش، کورماشوا به دلیل عدم ثبت گذرنامه آمریکایی خود نزد مقامات روسیه، ۱۰ هزار روبل (۱۱۲ دلار) جریمه شد.

آلسو کورماشوا به دلیل نداشتن مدارک سفر قادر به ترک روسیه نبود و در ماه اکتبر دوباره بازداشت و این بار به عدم ثبت نام به عنوان «عامل خارجی» متهم شد. دو ماه بعد نیز به اتهام «انتشار اکاذیب دربارهٔ ارتش روسیه» متهم شد.

دولت ایالات متحده و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی می‌گویند که این اتهامات مجازاتی برای کار کورماشوا به عنوان روزنامه‌نگار برای رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی است.

در ۱۷ ژوئن، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، اظهارات قبلی مقامات ارشد ایالات متحده، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را تکرار کرد و خواستار آزادی فوری کورماشوا از سوی روسیه شد.

با این حال، او توضیح نداد که چرا واشینگتن هنوز کورماشوا را به عنوان «بازداشت‌شده غیرقانونی» معرفی نکرده است، عنوانی که پرونده علیه کورماشوا را برجسته می‌کند و عملاً آن را با انگیزه سیاسی معرفی می‌کند.

دو شهروند آمریکایی دیگر که در روسیه بازداشت شده‌اند - ایوان گرشکوویچ، خبرنگار وال‌استریت جورنال و پال ویلان، تفنگدار دریایی سابق ایالات متحده، به عنوان بازداشت‌شدگان غیرقانونی معرفی شده‌اند.

میلر در پاسخ به سؤالی دربارهٔ به‌رسمیت شناختن کورماشوا به عنوان «بازداشت‌شده غیرقانونی» گفت: «ما معتقدیم که او باید آزاد شود. در حال حاضر نمی‌توانم در مورد تصمیم رسمی صحبت کنم. اما در مورد وضعیت پرونده او و آنچه که در مورد آن فکر می‌کنیم کاملاً شفاف بوده‌ایم.»

تحلیلگران و مقامات غربی، روسیه را متهم می‌کنند که شهروندان آمریکایی را برای بازداشت به منظور استفاده بالقوه در تبادل زندانیان یا برای اهداف دیگر ژئوپلیتیکی هدف قرار می‌دهد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و روزنامه کومرسانت؛ پ.پ / ع.م
XS
SM
MD
LG