لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

سخنگوی دولت: رئیس و هیئت مدیرهٔ بورس ایران «وام‌های میلیاردی» را پس می‌دهند


سخنگوی دولت چهاردهم می‌گوید اعضای هیئت مدیرهٔ بورس ایران قرار است وام‌های «میلیاردی» جنجال‌برانگیز را که دریافت کرده بودند، پس دهند.

فاطمه مهاجرانی روز یکشنبه ۱۸ شهریور ماه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که بر اساس اعلام عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، «مقرر شده ‌است کلیهٔ افراد اعم از رئیس و اعضای هیئت‌ مدیره، وام دریافتی را عودت بدهند و استعفای رئیس سازمان بورس مورد پذیرش شورای بورس قرار گرفت».

این در حالی است که موافقت با استعفای مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، توسط شورای بورس یک روز پیش‌تر نیز اعلام شده بود.

مصوبه جنجالی اعطای تسهیلات با بهرهٔ چهار درصدی به اعضای هیئت مدیرهٔ بورس در روزهای گذشته با واکنش چهره‌های سیاسی و فعالان بازار سرمایه در ایران مواجه شد به طوری که برخی از آن‌ها خواستار پیگیری این اتفاق شدند.

سلمان اسحاقی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ماجرای وام مسئولان سازمان بورس، گفته که «پرونده تخلف پرداخت تسهیلات نجومی نباید بسته شود» و همچنین خواستار محاکمه آقای عشقی شده است.

محسن علیزاده، عضو ناظر پیشین شورای عالی بورس نیز گفته است: «تاریخ مصوبه پرداخت وام به اعضای هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار در شورای عالی بورس هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ است و این تاریخ دقیقاً یک روز پس از اتمام مأموریت اینجانب به عنوان ناظر در شورای عالی بورس است، اما به نظر می‌رسد این مصوبه به پیشنهاد دبیر شورای عالی بورس یعنی آقای عشقی، رییس سازمان بورس برای اعضای هیات مدیره سازمان بورس مطرح و تصویب شده است».

اعطای وام‌های میلیارد تومانی به اعضای هیئت مدیره بورس پیش از این در شبکه شرق افشا شده بود و باعث استعفای مجید عشقی، رئیس سازمان بورس شد.

بر اساس این مصوبه که در نامه سازمان بازرسی، منتشر شده در شرق، فاش شده بود، خرداد ماه امسال و در حالی که دولت سیزدهم بدون رئیس‌جمهور اداره می‌شد، دستور پرداخت وام و تسهیلات به پنج عوض هیئت مدیره سازمان بورس با نرخ ۴ درصد و بازگشت ۱۰ ساله از محل منابع داخلی این سازمان در صادر شده بود. در این مصوبه اعتبار این وام در مجموع ده و نیم میلیارد تومان تعیین شده بود.

وام‌های پرداخت شده به مجید عشقی، رئیس هیئت مدیره، علیرضا ناصرپور، نایب رئیس و رضا عیوضلو، مهرداد مسعودی‌فر و حسن فرج‌زاده دهکردی سه عضو هیئت مدیره سازمان بورس تعلق دارد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در رونوشت نامه سازمان بازرسی، مجید عشقی ۲.۷ میلیارد تومان و بقیه هر کدام ۱.۹ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.

رئیس بورس ایران یک روز پیش‌ از استعفا در گفت‌وگو با تلویزیون ایران با اشاره به این که پرداخت این تسهیلات «بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و بر قوانین و مقررات» بوده مدعی شد که «این مصوبه صرفا برای اعضای هیئت مدیره نبوده؛ بلکه برای کل کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار است.»

این در حالی است که شاخص کل بورس تهران در نخستین روز کاری پس از افشای وام‌های میلیاردی در روز شنبه ۱۷ شهریور ماه، هفت هزار و ۶۹۶۵ واحد افت کرد.

XS
SM
MD
LG