لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

مدیرعامل تلگرام بازداشت خود در فرانسه را «خطا و ناموجه» خواند


پاول دوروف بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام
پاول دوروف بنیانگذار و مدیرعامل تلگرام

پاول دوروف، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل تلگرام، ۱۲ روز پس از دستگیری در فرانسه، در اولین اعلام واکنش به این اتفاق نوشت که بازداشت خود را «خطا و ناموجه» می‌داند.

او در اولین بیانیه خود پس از آزادی به قید وثیقه همچنین این اتهام را که تلگرام «بهشت هرج و مرج‌طلبان» است «کاملا نادرست» خواند.

آقای دوروف روز پنجشنبه ۱۵ شهریورماه در کانال تلگرامی خود همچنین نوشت که از انتقادات درباره عدم نظارت بر این اپلیکیشن آگاه است و وعده داد که تغییراتی در تلگرام در دست انجام است.

مدیرعامل تلگرام تصریح کرد که این اپلیکیشن روند تغییرات را پیشتر به صورت داخلی آغاز کرده و به زودی «جزئیات بیشتری» از پیشرفت در این روند را به اشتراک خواهد گذاشت.

پاول دوروف شامگاه شنبه ۵ شهریورماه اندکی پس از آنکه با هواپیمای شخصی خود در فرودگاه لو بورژه در حومه پاریس فرود آمد دستگیر شد.

دادستان‌های پاریس هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که بازداشت مدیر تلگرام به ظن همدستی با یک متهم بازداشت‌شده، و تحقیقاتی است که واحد جرائم سایبری دادستانی پاریس از ماه گذشته آغاز کرده است.

این تحقیقات درباره آقای دوروف در ارتباط با ظن دست داشتن در جرایم مختلف «از جمله راه‌اندازی یک سکوی آنلاین است که امکان تراکنش‌های غیرقانونی، پورنوگرافی کودکان، قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری و همچنین عدم ارائه اطلاعات به مقامات، پولشویی و ارائه خدمات رمزنگاری به مجرمان را فراهم می‌کند».

تلگرام که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، عموماً با بی‌میلی به همکاری با دولت‌ها واکنش نشان داده است. شرایط خدمات این اپلیکیشن تاکید می‌کند که هیچ راهی برای گزارش فعالیت غیرقانونی در چت‌های خصوصی وجود ندارد.

در حالی که فعالان حوزه حقوق کودکان تلگرام را متهم به سهل‌انگاری در حذف مطالب مربوط به سوء استفاده جنسی از کودکان کرده‌اند، این اپلیکیشن مدعی است که کانال‌های عمومی منتشرکننده سوء استفاده جنسی از کودکان را هر روز با استفاده از ترکیبی از مدیران و هوش مصنوعی حذف می‌کند.

دوروف در پستی که روز پنجشنبه منتشر کرد در عین حال پذیرفته‌ است که «افزایش ناگهانی» در تعداد کاربران تلگرام شرایط سختی را ایجاد کرده و باعث شده که «کار تبهکاران برای سوء استفاده از اپلیکیشن ما آسان‌تر شود».

او در ادامه وعده داده است که تلاش کند شرایط را «از این نظر به شکل چشمگیری بهبود ببخشد».

دوروف ۳۹ ساله شهروندی روسیه، فرانسه و امارات متحده عربی را دارد و مجله فوربز مجموع ثروت او را ۱۵.۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

به گفته دادستانی فرانسه، از جمله شرایط آزادی مشروط پاول دوروف علاوه بر سپردن پنج میلیون یورو وثیقه، حضورِ هفته‌ای دو بار در اداره پلیس نیز هست.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز دوشنبه در پی بازداشت پاول دوروف تأکید کرد که بازداشت او با مسائل سیاسی ارتباطی ندارد و در فضای مجازی نیز همچون زندگی واقعی، برای محافظت از شهروندان «آزادی‌ها در چارچوب قانون اعمال می‌شوند».

XS
SM
MD
LG