لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

یک گربه کمیاب پالاس در خراسان شمالی به‌جای زنده‌گیری، «زنده‌کشی» شد


اداره محیط زیست این گربهٔ پالاس را «پس از زنده‌گیری در قفس پرنده جا داد و کوچک بودن درِ قفس به حیوان آسیب رساند»
اداره محیط زیست این گربهٔ پالاس را «پس از زنده‌گیری در قفس پرنده جا داد و کوچک بودن درِ قفس به حیوان آسیب رساند»

خبرگزاری ایرنا می‌گوید یک گربهٔ کمیاب پالاس که دو ماه پیش در شیروان در خراسان شمالی کشف شده بود، به‌دلیل «اشتباهات مهلک» ادارهٔ محیط زیست این شهرستان جان باخته است.

این خبرگزاری دولتی چهارشنبه ۱۸ مهر با «زنده‌کشی» نامیدن رفتار اداره محیط زیست شیروان، به‌نقل از یک منبع آگاه نوشت این گربهٔ پالاس با دستور مدیر این اداره به‌شکل «غیرماهرانه» و «غیرحرفه‌ای» زنده‌گیری و وارد قفس شد و پس از چند روز جان خود را از دست داد.

براساس این گزراش، «شرایط نگهداری»، «تغذیه نامناسب» و «استرس و فشار» باعث مرگ این حیوان شد.

این در حالی است که رئیس اداره محیط زیست شیروان علت مرگ این گربه را که نسل آن در حال انقراض است، «ضعف جسمانی» عنوان کرده بود.

میثم باقری ۱۵ مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود «گربه پالاس پس از ۱۲ روز و با توجه به رسیدگی‌هایی این اداره تلف شد»‌.

چند روز پس از مرگ این گربه و با واکنش‌های دوست‌داران محیط ‌زیست، خبرگزاری ایرنا نوشت این حیوان در حالی از زیستگاه خود و «بدون هیچ دلیلی» زنده‌گیری و از محیط زیست جدا شد که این اقدام باید «در شرایط خاص خود و با مجوزهای لازم انجام شود».

اما ادارهٔ محیط زیست این گربه را «پس از زنده‌گیری در قفس پرنده جای داد و کوچک بودن درب قفس به حیوان آسیب رساند».

این گزارش همچنین می‌گوید: «این حیوان به علت استرس وارد شده، چند روز نخست از خوردن غذا امتناع کرد اما پس از آن رو به بهبودی بود، در این شرایط پیشنهاد شد که این گربه زیبا در زیستگاه رها شود اما این بار نیز مدیر شیروان با آن مخالفت کرد.»

به نوشتهٔ خبرگزاری ایرنا این گربهٔ در حال انقراض «معطل حضور کارشناسی از تهران ماند» و در نهایت با «طولانی‌ شدن زمان نگهداری در قفس» جان باخت.

گربه پالاس یکی از هشت گربه‌سان حال حاضر حیات وحش ایران به شمار می‌رود که به «زیباترین گربه وحشی ایران» معروف است و دامنهٔ پراکندگی آن در ایران بسیار محدود و نسل آن با خطر انقراض روبه‌رو است.

این اولین‌بار نیست که نهادها و افراد مسئول در محیط زیست ایران متهم می‌شوند باعث مرگ یک گربه‌سان در حال انقراض شده‌اند.

در یکی از خبرسازترین موارد، مرگ «پیروز» آخرین توله از سه توله به دنیا آمده از یک یوز ماده به نام «ایران» در اسفند ۱۴۰۱با انتقاد گستردهٔ کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

حتی برخی مقامات بعدها به خطاکاری مسئولان در زمینه تکثیر و نگهداری منجر به مرگ این سه توله یوز اذعان کردند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایلنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا؛ پ.م/ ر.ش
XS
SM
MD
LG