لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

تلفات حمله هوایی منسوب به اسرائیل در سوریه «به ۲۵ نفر رسید»


ماشین سوخته بر اثر حمله هوایی در شهر میصاف سوریه
ماشین سوخته بر اثر حمله هوایی در شهر میصاف سوریه

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید تعداد کشته‌ها در حملات اسرائیل در غروب روز یکشنبه به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خاک سوریه به ۲۵ نفر رسیده است.

این نهاد که مرکز آن در بریتانیاست و اخبار جنگ داخلی سوریه را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، روز دوشنبه ۱۹ شهریور در بیانیه‌ای گفت: «در این حملات ۲۵ نفر، از جمله چهار غیرنظامی، چهار پرسنل ارتش سوریه، دو عضو سوری حزب‌الله لبنان، ۱۱ نفر از نیروهای مورد حمایت ایران و سه نفر دیگر که هویت آن‌ها هنوز مشخص نشده کشته شده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که بر اثر حملات متعدد و سنگین اسرائیل به مواضع گروه‌های مورد حمایت ایران در شهر میصاف و نواحی جنوب غربی آن دست کم ۳۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

شهر میصاف در استان حما در نواحی مرکزی سوریه قرار دارد و رویترز پیش‌تر گزارش داد که در این حملات، یک مرکز تحقیقات تولید سلاح‌های شیمیایی که متخصصان ایرانی با آن همکاری می‌کنند هدف قرار گرفت، اتهامی که تهران روز دوشنبه رد کرد.

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرده برخی از اهداف در حملات اسرائیل محل استقرار افسران سپاه پاسداران و مستشاران ایرانی و تأسیسات مربوط به تولید موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد بوده‌اند که از اوایل سال جاری ساخت پهپادهای رزمی نیز در آنجا شروع شده است.

بیانیه این نهاد افزود که در حملات اسرائیل تعدادی از ساختمان و تأسیسات نظامی تخریب شده و بخشی از مناطق جنگلی در جاده میصاف دچار حریق شده است.

«سانا» خبرگزاری دولتی سوریه نیز در گزارش به روز شده خود اعلام کرد که تعداد کشته‌ها به ۱۶ و تعداد مجروحان این حملات به ۳۶ نفر رسیده است. این خبرگزاری ابتدا از کشته شدن ۱۴ نفر در این حمله خبر داده بود.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل بر حق مشروع سوریه برای دفاع از قلمرو خود تأکید کرد.

این بیانیه افزود که پدافند ضدهوایی سوریه چندین پرتابه را در آسمان رهگیری و منهدم کرده است.

اسرائیل در سال‌های اخیر بارها به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در خاک سوریه حمله کرده است و ادعا می‌کند که هدف این حملات جلوگیری از گسترش و تثبیت حضور نظامی ایران در همسایگی اسرائیل است.

حملات اسرائیل به خاک سوریه از آغاز جنگ غزه در نیمه مهرماه گذشته افزایش یافته است، اما این کشور معمولا درباره حملات منتسب به خود در سوریه اظهار نظر نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG