لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

سی‌آی‌ای: هدف از حمله به کنسرت‌های تیلور سوئیفت در وین کشتن «هزاران نفر» بود


سه کنسرت تیلور سوئیفت خواننده آمریکایی اواسط مرداد امسال در پایتخت اتریش در پی نگرانی‌ها از حمله برنامه‌ریزی شده به محل برگزاری این کنسرت‌ها لغو شد
سه کنسرت تیلور سوئیفت خواننده آمریکایی اواسط مرداد امسال در پایتخت اتریش در پی نگرانی‌ها از حمله برنامه‌ریزی شده به محل برگزاری این کنسرت‌ها لغو شد

یک مقام سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، سی‌آی‌ای، می‌گوید حمله ناکام به کنسرت‌های تیلور سوئیفت، خوانندهٔ پرآوازهٔ آمریکایی، در پایتخت اتریش با هدف کشتن «ده‌ها هزار نفر» طراحی شده بود.

دیوید کوهن، معاون رئیس سی‌آی‌ای، روز پنج‌شنبه هشتم شهریور با «بسیار پیشرفته» توصیف کردن طرح این حملات در اجلاس سالانهٔ اطلاعات و امنیت ملی آمریکا گفت طراحان این حمله «در حال برنامه‌ریزی برای کشتن تعداد زیادی از مردم، ده‌ها هزار نفر از جمله شهروندان آمریکایی، در کنسرت بودند».

او افزود نیروهای امنیتی اتریش توانستند با دستگیری‌هایی که انجام دادند، جلوی این واقعه را بگیرند، چون «ما و شرکای ما» اطلاعات این گروه وابسته به داعش را در اختیارشان قرار دادیم.

سه کنسرت تیلور سوئیفت خواننده آمریکایی اواسط مرداد امسال در وین پایتخت اتریش در پی نگرانی‌ها از حمله برنامه‌ریزی شده به محل برگزاری این کنسرت‌ها لغو شد.

کارل نِهامر، صدراعظم اتریش، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و پلیس اتریش در «همکاری تنگاتنگ» با سرویس‌های خارجی، تهدید امنیتی علیه این کنسرت را «زود شناسایی کردند».

فرانتس روف، مدیر کل امنیت عمومی اتریش، در یک کنفرانس خبری گفت که پلیس اتریش روز چهارشنبه دو نفر را به ظن به برنامه‌ریزی برای حمله به کنسرت‌ها بازداشت کرد.

مقامات اتریشی اعلام کردند مظنون اصلی یک جوان ۱۹ ساله اتریشی است که با الهام از گروه داعش قصد داشت در خارج از استادیوم محل برگزاری این کنسرت که انتظار می‌رفت ۳۰ هزار هوادار در آنجا حضور داشته باشند، با چاقو یا مواد منفجره دست‌ساز حمله‌ای را صورت دهد.

همچنین انتظار می‌رفت در زمان این حمله ۶۵ هزار نفر نیز در داخل محل برگزاری کنسرت باشند.

خانم سوئیفت هفتهٔ گذشته پس از پایان تور کنسرت‌هایش سکوت خود را دربارهٔ این اتفاقات شکست و در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام نوشت: «لغو کنسرت‌های وین بسیار ناراحت‌کننده بود. دلیل این لغو‌ها، ترس و احساس گناهی جدید در من ایجاد کرد زیرا بسیاری از مردم برای دیدن این کنسرت‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند.»

او در ادامه با تشکر از مقامات امنیتی نوشت: «به لطف آن‌ها ما برای کنسرت‌ها سوگوار شدیم نه برای زندگی‌ها».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG