لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

شورای جهانی طلا: خرید سکه در ایران در فصل تابستان ۲۹ درصد سقوط کرد


خرید جواهرات طلا توسط شهروندان ایرانی نیز در تابستان امسال پنج درصد افت داشته است
خرید جواهرات طلا توسط شهروندان ایرانی نیز در تابستان امسال پنج درصد افت داشته است

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود از سقوط ۲۹ درصدی خرید سکه و شمش طلا در ایران طی سه ماههٔ سوم ۲۰۲۳، تقریبا معادل فصل تابستان، نسبت به دور مشابه پارسال خبر داد.

بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی، مردم ایران در تابستان امسال ۱۰.۴ تن سکه و شمش طلا خریده‌اند.

از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سقوط چشمگیر ارزش ریال، شهروندان ایران خرید سکه و شمش را برای حفظ ارزش دارایی‌های ریالی خود افزایش داده‌اند، اما شورای جهانی طلا می‌گوید افت ارزش سکه و طلا در تابستان باعث شده تا خرید آن در ایران به صورت چشمگیری کاهش یابد.

آمارهای سایت‌های اختصاصی سکه و ارز ایران نشان می‌دهد به خاطر فروکش کردن نرخ ارز در بازار آزاد ایران طی تابستان، قیمت سکه بهار آزادی نیز از بالای ۳۰ میلیون تومان در نیمه بهار امسال به حدود ۲۵ میلیون تومان در ابتدای تابستان رسید و این رقم تا پایان فصل با افت‌و‌خیزهای اندکی ادامه داشته است.

متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران نیز در تابستان امسال کمی بیش از ۴۹ هزار تومان بود، در حالی که این رقم در بهار امسال ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

افت نرخ دلار و سکه مهمترین عامل افت چشمگیر خرید سکه و شمش توسط شهروندان ایرانی در تابستان امسال بوده است.

خرید جواهرات طلا توسط شهروندان ایرانی نیز در تابستان امسال پنج درصد افت داشته است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز در تابستان امسال به رکود در بازار طلای کشور اذعان کرده، اما ماه‌های محرم و صفر را عامل این وضعیت معرفی کرده بودند.

این در حالی است که جزئیات آمارهای فصلی شورای جهانی طلا طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد خرید سکه و شمش در کشور بدون توجه به ماه‌های محرم و صفر همواره تابع نوسانات ارزی بوده و خرید جواهرات طلا نیز به خاطر فقر فزایندهٔ مردم ایران طی سال‌های گذشته به شدت افت کرده است.

برای نمونه خرید جواهرات طلای شهروندان ایرانی از ۴۵ تن در سال ۱۳۹۶ به حدود ۳۰ تن در سال گذشته رسیده و این رقم طبق آمارهای شورای جهانی طلا در شش ماهه ابتدایی امسال ۱۴ تن بوده است.

در مجموع، آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، شهروندان ایران ۲۱.۲ تن جواهرات طلا خریداری کرده‌اند که ۹ درصد کمتر از بازهٔ زمانی مشابه در پارسال است. خرید سکه و شمش نیز با افتی ۱۱ درصدی به ۳۱.۵ تن رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های شورای جهانی طلا، سایت‌های تخصصی ارز و طلا، رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب.
XS
SM
MD
LG