لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

«افزایش آمار» اوتیسم در ایران


مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران گفت که نهادهای مربوطه از آمار تعداد افراد اوتیستیک در ایران بی‌خبرند اما خبر داد که این آمار در حال افزایش است.

سعیده صالح‌غفاری، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که روز پنجشنبه ۱۲ مهرماه منتشر شد گفت که بر اساس شمار پرونده‌های ثبت شده در انجمن اوتیسم ایران چیزی بیش از ۸۰۰۰ نفر فرد اوتیستیک در ایران وجود دارد اما تاکید کرد که این اطلاعات و آمار دقیق نیست به طوری که آموزش و پروش استثنایی، سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هرکدام آمارهای مختلفی را در این مورد اعلام می‌کنند.

او اما با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به اوتیسم در کشور گفت که دلایل افزایش آمار، «آگاهی خانواده‌ها نسبت به علامت‌های این بیماری و نیز بسته‌های خدمات بیمه‌ای و درمانی که ارائه می‌شود و معافیت از سربازی» است.

به گفته خانم صالح غفاری، برخی به این دلایل خود را اوتیستیک معرفی می‌کنند و بر اساس همین آمار ثبت شده، میزان اوتیسم در بین پسرها بیشتر و نسبت آن به مبتلایان دختر چهار به یک است.

خانم صالح‌غفاری اما درباره اینکه چطور افراد در ایران بدون انجام آزمایش‌ توسط متخصصان یا بررسی‌های علمی می‌توانند خود را تحت عنوان بیمار اوتیسم معرفی و از خدماتی مانند معافیت از سربازی استفاده کنند توضیحی نداده است.

به گفته سعیده صالح‌غفاری متوسط هزینه‌های مستقیم یک بیمار مبتلا به اوتیسم در ایران بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است و تا سن ۱۲ سالگیِ مبتلایان، ۷۰ درصد هزینه‌های توانبخشی‌ آنها تحت پوشش بیمه پایه و صندوق بیماری‌های صعب العلاج است.

مشخص نیست که پس از ۱۲ سالگی آیا نهاد یا سازمانی مسئولیت پرداخت هزینه‌های هنگفت بیماران اوتیسم را برعهده دارد یا نه.

در ایران طرح غربالگری اوتیسم از سال ۱۳۹۵ آغاز شد اما تنها در مهدکودک‌‌ها اجرا می‌شد.

تیر ماه ۱۳۹۸ سازمان بهزیستی ایران از آغاز به کار سامانه آنلاین غربالگری اوتیسم خبر داد؛ سامانه‌ای که خانواده‌ها می‌توانند به‌شکل آنلاین به پایگاه‌های سلامت هدایت شوند.

اختلال طیف اوتیسم که به اختصار اوتیسم گفته می‌شود، طیفی از علائم است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. فرد مبتلا می‌تواند بخشی از ویژگی‌های این اختلال را داشته باشد و علائم آن در هر فرد با درجات مختلف نمایان می‌شود.

این اختلال در رشد که در نهایت می‌تواند بر روابط اجتماعی فرد تاثیر بگذارد با برخی رفتارهای غیرطبیعی مشخص می‌شود و البته تشخیص قطعی آن با متخصصان است.

گفته می‌شود اوتیسم تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند هرچند برخی علائم اولیه در شـش ماهگی ممکن است مشهود باشند. تشخیص به‌موقع می‌تواند بر کاستن از شدت علائم این اختلال موثر باشد.

آمارها نشان می‌دهد که میزان شیوع اوتیسم در سراسر جهان در حال افزایش است به طوری که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت که در مارس ۲۰۲۲ منتشر شد، از هر ۱۰۰ کودک یک کودک دارای اوتیسم است.

گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نیز که در مارس ۲۰۲۳ منتشر شد نشان می‌دهد که از هر ۳۶ نفر ۱ نفر دارای اوتیسم است.

روز جهانی اوتیسم، دوم آوریل برابر با ۱۳ فروردین ماه، یکی از هفت روز رسمی سازمان ملل متحد است که در رابطه با سلامتی رسمیت یافته‌، در این روز سازمان‌های فردی اوتیسم در سراسر جهان دور هم جمع می‌شوند تا به اموری مانند تحقیق، تشخیص، درمان و پذیرش عمومی افراد مبتلا به این اختلال ِرشد کمک کنند.

با استفاده از ایلنا و رادیو فردا؛ س.ب / پ.پ

XS
SM
MD
LG