لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

«دانه انجیر معابد»، ساختهٔ محمد رسول‌اف، به‌عنوان نمایندۀ آلمان به اسکار معرفی شد


رسول‌اف با عکس‌های بازیگران فیلمش در جشنواره فیلم کن
رسول‌اف با عکس‌های بازیگران فیلمش در جشنواره فیلم کن

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، پس از اعلام خبر راهیابی فیلمش «دانۀ انجیر معابد» به اسکار ۲۰۲۵ به‌نمایندگی از کشور آلمان، به رادیوفردا گفت این رویداد شاید بتواند «صدای سینمای مستقل ایران را در مسیری تازه به نقاطی تازه برساند».

آقای رسول‌اف روز پنجشنبه اول شهریور در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره به این‌که داستان فیلم تازه‌اش «تصویری نزدیک به واقعیت از جنبش زنان در ایران است»، افزود این ادای دینی از جانب عوامل فیلم به جنبش «زن زندگی آزادی» است.

روز پنجشنبه اعلام شد که آلمان فیلم سینمایی «دانهٔ انجیر معابد» را به‌عنوان نمایندۀ این کشور به جوایز اسکار سال ۲۰۲۵ معرفی کرد.

«دانه انجیر معابد» در تهران و با حضور بازیگران و عوامل ایرانی ساخته شده، اما به‌عنوان محصول مشترک ایران، آلمان و فرانسه عرضه شده است.

این فیلم در دوره اخیر جشنواره کن در بخش مسابقه رسمی حاضر بود و جایزه ویژه هیئت داوران را هم به دست آورد.

آقای رسول‌اف پیش‌تر گفته بود «دانه انجیر معابد» که داستانش در مورد خانواده یک قاضی در بحبوبه اعتراضات «زن زندگی آزادی» است و در آن بازیگران زن حجاب اجباری ندارند، حاصل تجارب شخصی او از نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران است.

سهیلا گلستانی، میثاق زارع، مهسا رستمی و ستاره ملکی از بازیگران این فیلم هستند.

محمد رسول‌اف پس از ساخت مخفیانهٔ این فیلم و همزمان با دریافت حکم هشت سال زندان و شلاق که به‌دلیل انتقاد مداوم از حکومت جمهوری اسلامی برای او صادر شد، ایران را پنهانی ترک کرد و در حال حاضر مقیم هامبورگ آلمان است.

این فیلمساز معترض و منتقد جمهوری اسلامی، ۳۰ مرداد ماه به‌عنوان رئیس هیئت داوران بخش «جریان‌های نو» جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره جنوبی معرفی شد.

XS
SM
MD
LG