لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

نخست‌وزیر مجارستان مدعی شد اتحادیه اروپا در «مسیر فروپاشی» است


ویکتور اوربان، نخست وزیر راست افراطی مجارستان
ویکتور اوربان، نخست وزیر راست افراطی مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راسط افراطی مجارستان با دفاع از نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا گفت که اروپا از دفاع از منافع خود دست کشیده و در مسیر فروپاشی است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آقای اوربان روز شنبه ششم مرداد ماه در سخنرانی خود در شهر «بایله توش‌ناد» رومانی با اکثریت مجارستانی گفت که با ادعای «لغزش اتحادیه اروپا به ورطه فراموشی»، نسبت به یک «نظم جهانی» جدید و آسیامحور هشدار داد.

او با اشاره به قدرت‌گیری چین، هند، پاکستان و اندونزی گفت که این کشورها در حال تبدیل شدن به قدرت‌های بزرگ جهانی هستند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، آقای اوربان سپس گفت: دونالد «ترامپ در آستانه دروازه است. اگر اروپا تا آن زمان سیاست خود را به سیاست صلح تغییر نداده باشد، پس از پیروزی ترامپ مجبور خواهد شد این کار را انجام دهد.»

نخست‌وزیر مجارستان سپس بدون ارائه مدرکی ادعا کرد که ایالات متحده پشت انفجارهای سال ۲۰۲۲ بود که به خطوط لوله گاز «نورد استریم» آسیب رساند و آن را «اقدامی تروریستی» خواند که با دستور آمریکا انجام شده است.

خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» که توسط شرکت دولتی روسی گازپروم و در همکاری با چند شرکت غربی احداث شد گاز صادراتی روسیه را با عبور از بستر دریای بالتیک به سواحل شمالی آلمان منتقل می‌کند.

در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند سال ۱۴۰۰ این خط لوله به یک موضوع حساسیت‌برانگیز و تنش‌آفرین بدل شد.

مهرماه ۱۴۰۱ دو انفجار در مسیر خط لوله نورد استریم ثبت شد و متصدی خط لوله نورد استریم از وارد شدن «خسارت بی‌سابقه» به سه حلقه از خطوط لوله زیردریایی خود خبر داد.

این اظهارات نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان در حالی مطرح شده که او پس از آغاز سفرهایی به مسکو و پکن که آنها را «مأموریت صلح» خواند با انتقادهای فراوانی از سوی شرکای اروپایی خود مواجه شد.

آقای اوربان از یک روز پس از آنکه مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست گرفت به اوکراین، روسیه و چین سفر کرد.

سفرهای این مقام اروپایی با انتقادهای مقام‌های ارشد اتحادیه و کمیسیون اروپا همراه شد و اتحادیه اروپا سفر ویکتور اوربان به مسکو را تهدیدی برای موضع این اتحادیه در قبال جنگ اوکراین دانست.

ویکتور اوربان یکی از منتقدان آشکار کمک‌های نظامی غرب و ناتو به اوکراین بوده، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بوده است و تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های مالی به این کشور و اعمال تحریم‌ها بر مسکو را به تأخیر انداخته، کاهش داده یا مسدود کرده است.

نخست‌وزیر راستگرای مجارستان مدت‌هاست که رهبران اتحادیه اروپا را به «برج عاج‌نشینی در بروکسل» متهم می‌کند و اخیراً مدعی شده که بروکسل «جنگ در اوکراین» دامن زده است.

او که ۱۴ سال است رهبری مجارستان، یکی از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و عضو پیمان نظامی ناتو را در دست دارد، روابطی نزدیک با احزاب راست افراطی در سراسر جهان را شکل داده، با روسیه و چین و همین طور دونالد ترامپ در آمریکا مناسبات نزدیک دارد و رهبری اتحادیه اروپا در بروکسل را دشمن خود می‌داند.

دیوید پرسمن، سفیر ایالات متحده در مجارستان به سخنان ویکتور اوربان واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق نوشت: چنین لفا‍ظی‌هایی «خطر تغییر روابط مجارستان با آمریکا» را در پی دارد.

او نوشت: «ما هیچ متحد یا شریک دیگری نداریم که به طور آشکارا و خستگی‌ناپذیر برای یک نامزد خاص در انتخابات ایالات متحده آمریکا تبلیغات کند و ظاهراً متقاعد هم شده که صرف نظر از آنچه اتفاق بیفتد، به مجارستان یا به خود او کمک می‌کند».

سفیر آمریکا در ادامه اوربان را به ترویج نظریه‌های توطئه کرملین درباره ایالات متحده متهم کرد.

با استفاده از گزارش گاردین و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG