لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

هزاران شهروند ترکیه در اعتراض به محکومیت قضایی شهردار استانبول به خیابان آمدند


تجمع هزاران نفر از شهروندان استانبول
تجمع هزاران نفر از شهروندان استانبول

هزاران نفر در ترکیه روز پنج‌شنبه در اعتراض به محکومیت و ممنوعیت سیاسی اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول، اقدام به تظاهرات کردند و علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، و حزب حاکم «عدالت و توسعه» شعار دادند.

دادگاهی در ترکیه روز چهارشنبه اکرم امام‌اوغلو، رقیب پرطرفدار اردغان، را به دو سال و هفت ماه زندان محکوم کرد، حکمی که همانند ممنوعیت فعالیت سیاسی او در نهایت باید به تایید دادگاه استیناف برسد. این حکم موجی از انتقادات داخلی و خارجی را برانگیخته در حالی که مخالفان آن را مثال سوءاستفاده از قدرت می‌دانند.

رسانه‌های ترکیه شامگاه پنج‌شنبه گزارش دادند که دادستانی علیه این حکم اقدام قانونی کرده چرا که در پی آن است تا حکم سنگین‌تری علیه امام‌اوغلو صادر شود.

گزارش‌ها از استانبول حاکی است که هزاران نفر از شهروندان ترکیه با پخش سرودهای میهن‌دوستانه و برافراشتن پرچم ترکیه مقابل ساختمان شهرداری استانبول که پرتره بزرگ مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار ترکیه نوین نیز بر آن نقش بسته است، دست به تظاهرات زدند.

مخالفان شعار می‌دادند: «حقوق، قانون، عدالت...روزی خواهد رسید که حزب عدالت و توسعه محاکمه شود.»

از اکرم امام‌اوغلو به عنوان بخت اصلی مخالفان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه نام برده می‌شود. این انتخابات که ماه ژوئن سال آینده برگزار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سیاسی برای اردوغان طی دو دهه زمامداری او محسوب می‌شود در حالی که هزینه‌های زندگی در ترکیه به شدت افزایش یافته و پول ملی آن نیز سقوط کرده است. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا این هفته به پایین‌ترین حد خود رسید.

امام‌اوغلو متهم است که در نطق پس از پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول به مقامات ترکیه توهین کرده است. منتقدان می‌گویند که دادگاه‌های ترکیه مقابل خواسته‌های اردوغان سر خم می‌کنند، اما دولت ترکیه می‌گوید که دستگاه قضایی مستقل است.

امام‌اوغلو خطاب به جمعیت معترض گفت: «شما تاکنون دو بار آنها را شکست دادید و باز هم شکستشان خواهید داد.» سخنان آقای امام‌اوغلو اشاره به انتخابات سال ۲۰۱۹ دارد که او برنده شد، اما انتخابات را باطل کردند و سپس دوباره برگزار شد که او باز هم توانست بر نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه پیروز شود.

اکرم امام‌اغلو افزود: «تمام ۱۶ میلیون اهالی استانبول، ملت ما و ائتلاف بزرگ ترکیه پشت من است. ما این حکم را در انتخابات سال آینده تغییر خواهیم داد.»

شش حزب اپوزیسیون ترکیه به رهبری حزب جمهوری‌خواه خلق امام‌اوغلو علیه اردوغان ائتلاف کرده‌اند و به زودی نیز کاندیدای خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کنند. از امام‌اوغلو به عنوان کاندیدای احتمالی نام برده می‌شود و نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که او اردوغان را شکست خواهد داد. اما اگر این حکم تایید شود، او امکان کاندیداتوری در انتخابات را نخواهد داشت.

کشورهای غربی حکم زندان برای امام‌اوغلو را محکوم کرده‌اند و از جمله ایالات متحده آن را ناعادلانه و مغایر جقوق بشر و آزادی‌های بنیادین دانسته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG