لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

لبنان از کشته شدن سه امدادگر خود در «حملهٔ اسرائیل» خبر داد


دود ناشی از حمله اسرائیل به محلی در نزدیکی روستای فرون در شامگاه جمعه
دود ناشی از حمله اسرائیل به محلی در نزدیکی روستای فرون در شامگاه جمعه

وزارت بهداشت لبنان از کشته شدن سه نفر از اعضای تیم امدادگر خود در حمله اسرائیل خبر داد.

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه روز شنبه هفدهم شهریور ماه منتشر کرد آمده که افراد این تیم مشغول خاموش کردن آتش‌سوزی‌های حملات اخیر اسرائیل در روستای فرون در جنوب لبنان بودند که هدف حمله‌ قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، دو نفر نیز در این حمله زخمی شده‌اند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

وزارت بهداشت لبنان این حمله را «ضربه‌ای آشکار به یک نهاد رسمی دولت لبنان دانسته و با محکوم کردن آن تاکید کرده که این دومین حمله به تیم امدادی این کشور در کمتر از ۱۲ ساعت است».

ارتش اسرائیل هنوز در این باره ابراز نظری نکرده است.

همچنین گروه حزب‌الله لبنان روز شنبه اعلام کرد که رشته‌ای از حملات علیه نیروها و مواضع اسرائیلی را از جمله با راکت‌های کاتیوشا در نزدیکی مرز آغاز کرده که «برخی از آن‌ها در پاسخ به حملات اسرائیل به جنوب لبنان بوده است».

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داد که اسرائیل اقدام به انجام حملات هوایی در جنوب لبنان کرده و این مناطق را گلوله‌باران کرده است.

ارتش اسرائیل نیز در مقابل اعلام کرد که «پرتابه‌هایی» از سوی لبنان شناسایی کرده و برخی از آنها را رهگیری کرده است.

به گفته ارتش اسرائیل زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله و یک پرتابگر منطقه مسکونی قَبریخا در جنوب لبنان و همچنین منطقه مسکونی عیتا الشعب و روستای کفر شوبا را هدف قرار داده است.

رسانه‌های لبنان شامگاه جمعه ۱۶ شهریور با انتشار ویدئوهایی، از حملات هوایی اسرائیل به مناطقی در نزدیکی شهرک‌های کفر سیر و فروون مناطقی در استان نبطیه، در جنوب این کشور، خبر دادند.

پس از آن ارتش اسرائیل انجام حملات را تایید کرد و با انتشار تصاویری گفت که بیش از ۱۵ پرتابگر و سایت متعلق به حزب‌الله را که برخی از آنها به سمت اسرائیل آماده شلیک بودند هدف قرار داده است.

از آغاز جنگ غزه که با حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ آغاز شد، اسرائیل و حزب‌الله لبنان تقریبا هر روز اقدام به آتشباری در مناطق نزدیک به مرز کرده‌اند و در چند مورد نیز اهدافی در عمق لبنان هدف قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این خشونت‌های مرزی تا کنون منجر به کشته شدن دست‌کم ۶۱۴ نفر در لبنان شده است که بیشتر آن‌ها نظامی بوده‌اند اما دست‌کم ۱۳۸ غیرنظامی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.

در سوی مقابل نیز مقامات اسرائیلی، از کشته شدن دست کم ۲۴ سرباز و ۲۶ غیرنظامی از جمله در بلندی‌های جولان خبر داده‌اند.

حماس و حزب‌الله که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند، از گروه‌های مهم نیابتی تهران در منطقه هستند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م

XS
SM
MD
LG