لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

تقاضای آمریکا برای کمک مالی به بازسازی عراق


رکس تیلرسون
رکس تیلرسون

آمریکا روز سه شنبه از اعضای ائتلاف بین المللی در مبارزه با «خلافت اسلامی» خواست برای پرهیز از به هدر رفتن پیروزی‌ها در مبارزه با این گروه به بازسازی عراق کمک کنند و در عین حال سه میلیارد دلار اعتبار استقراض برای عراق را تمدید کرد.

به گزارش رویترز، دولت آمریکا در راس ائتلاف بین المللی امیدوار است که پس از سه سال نبرد برای شکست دادن گروه «حکومت اسلامی»، داعش اکنون می تواند به مشارکت کشورهای عربی خلیج فارس در بازسازی عراق امیدوار باشد. آمریکا همچنین امیدوار است که بهبود مناسبات عراق با عربستان سعودی از میزان نفوذ ایران در آن کشور بکاهد.

دولت عراق در دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی نظامی کامل بر گروه « حکومت اسلامی» را اعلام کرد. این گروه در سوریه نیز اساسا شکست خورده است.

رکس تیلرسون در کنفرانس کمک مالی به بازسازی عراق که در کویت برگزار می شود گفت:«اگر مردم در عراق و سوریه نتوانند به شرایط عادی زندگی بازگردند این خطر وجود دارد که داعش یکبار دیگر مناطق وسیعی را تصرف کند.»

او افزود:«ما باید به پاکسازی این مناطق از تسلیحات به جا مانده از دوران جنگ ادامه دهیم، شرایط را برای بازگشایی بیمارستانها فراهم کرده، شبکه آبرسانی و برق را بازسازی کرده و امکان تحصیل کودکان را فراهم کنیم.»

آقای تیلرسون افزود اداره اعتبار خارجی آمریکا با وزارت اقتصاد عراق یک یادداشت تفاهم برای سه میلیارد دلار اعتبار استقراض امضا خواهد کرد که زمینه ساز همکاری‌های بیشتر در آینده خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در ملاقاتی با نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف بین المللی گفت واشنگتن از کمک‌های اعضای این ائتلاف در سالهای اخیر قدردانی می کند ولی برای بازسازی عراق به کمک مالی بیشتری نیاز هست.

با این همه دولت آمریکا در نظر ندارد که در این کنفرانس کمک مالی مستقیم به عراق را تقبل کند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می کند که مقامات عراقی روز دوشنبه به این کنفرانس گفتند که هزینه بازسازی آن کشور حدود ۸۸ میلیارد دلار است و در حال حاضر ساخت مسکن بسیار اضطراری است.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفت این کشور فقط با کمک خارجی می تواند بازسازی را با موفقیت انجام دهد. او خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس کویت گفت: «عراقی‌ها احساس می کنند که جهان همراه آنهاست. همانطور که عراق در مبارزه با داعش به پیروزی رسید با تکیه بر کمک شما در مسیر بازسازی نیز پیروز خواهد شد.»

رکس تیلرسون گفت، آمریکا تصمیم گرفته برای ایجاد ثبات در مناطق آزاد شده در خاک سوریه نیز ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کند.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نیز گفت، این پیمان آماده است تا به درخواست آمریکا برای گسترش عملیات آموزشی ناتو در عراق و حمایت از بازسازی آن کشور پاسخ مثبت بدهد.

جیم متیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته در نامه‌ای به ناتو از این پیمان خواست عملیات محدود آموزشی و مشاوره خود برای نیروهای مسلح عراق را توسعه دهد. این بخشی از تلاشهای دولت دونالد ترامپ برای مشارکت بیشتر اعضای ناتو در مبارزه با «خلافت اسلامی» است.

رکس تیلرسون روز سه شنبه هشدار داد که پایان عملیات نظامی گسترده علیه داعش به معنای پیروزی کامل آمریکا و متحدانش بر این گروه نیست.

او افزود:«در عراق و سوریه گروه موسوم به خلافت اسلامی می کوشد شورش را ادامه دهد. در کشورهایی مثل افغانستان، فیلیپین، لیبی، غرب آفریقا و نقاط دیگر تلاش می کند مناطقی را تصرف کرده و پایگاههای امن ایجاد کند.»

وزیر خارجه آمریکا در مورد وضعیت در شمال غربی سوریه، محل عملیات تهاجمی ارتش ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه که هم پیمان آمریکا هستند ولی آنکارا آنها را یک تهدید امنیتی تلقی می کند، اظهار نگرانی کرد. او افزود:« کاملا از حساسیت‌های امنیتی ترکیه اطلاع دارد.»

با استفاده از گزارش رویترز ؛ ش.ر/خ.ک
XS
SM
MD
LG